Ik ben ruim 10 jaar ondernemer, maar toch heb ik dit jaar te maken met een nieuwe situatie. Ik heb een eenmanszaak, maar daarnaast ben ik samen met een ander bedrijf een nieuw project gestart. Daarvoor is een Werk BV opgericht, waarvan ik 50% en zij 50% bezit.
Om dat in goede banen te leiden heb ik een Holding BV opgericht, die in feite de eigenaar is van die 50%. Met mijn eenmanszaak doe ik verder mijn gebruikelijke activiteiten, die in principe losstaan van de activiteiten in de BV. Het leek mij niet rendabel om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV (als werkmaatschappij).
Nu is er in 2012 een bescheiden omzet en winst gedraaid en daarvoor heb ik via mijn Holding BV een management fee gestuurd naar de Werk BV.
Dat geld zit nu in mijn Holding BV. ik vraag me nu af wat nu de formele weg is hoe ik dat zelf weer kan krijgen?
a) Uitbetalen aan mijzelf, als privépersoon
b) Uitbetalen aan mijn eenmanszaak (in feite mijn werkmaatschappij).
c) iets anders
Ook vraag ik mij af of het uit te betalen bedrag hetzelfde moet zijn als wat ik gefactureerd heb? Of dat er iets ingehouden moet worden (ik las iets over winstopslag).
Ik denk dat scenario (a) het meest waarschijnlijk is. In dat geval neem ik aan dat ik het bedrag exclusief btw moet overmaken. Ik ga er vanuit dat ik dit vervolgens onder 'overige inkomsten' aangeef bij de belastingdienst en er dan loonheffing over betaal...?
Scenario (b) zou mij persoonlijk het best uitkomen. Ook al staan de activiteiten er in principe los van, er is wel overlap. Ik gebruik dezelfde computer/apparatuur e.d. bijvoorbeeld. En door mijn BV activiteiten is de omzet van mijn eenmanszaak wat lager dan gebruikelijk.
Misschien wat verwarrend allemaal, maar het BV gebeuren is nieuw voor mij. En tot overmaat van ramp is mijn boekhouder een paar weken op vakantie en moet ik deze maand wel de omzetaangifte en andere zaken afhandelen...
Ik hoop dus dat iemand wat advies heeft...
(als er een toelichting nodig is, laat het me weten)