Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 februari 2013, 17:30
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard Verrekening kosten tussen ondernemers

bij het geven van een gezamenlijke workshop door mijn vrouw en een collega van haar (2 onafhankelijke ondernemers) worden de inkomsten gewoon verdeeld. Maar de ene heeft onkosten gemaakt, de ander niet. Dit hebben ze opgelost door voor de helft van de kosten weer een nota de ander te sturen. Nu is de vraag of je hierover ook weer BTW moet berekenen (binnen dat bedrag? / over dat bedrag?). Of kun je het gewoon zien als een verrekening van kosten zonder BTW?
groet
Mark
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 februari 2013, 13:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Alle transacties tussen ondernemers moeten met btw plaatsvinden. Dat is de werkwijze van het systeem, iedereen berekent btw op zijn uitgaande facturen volgens de geldende regels voor die producten of diensten

En elke ondernemer vraagt over de inkomende facturen zijn btw geheel of gedeeltelijk terug op basis van waarvoor die kosten worden gemaakt
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 februari 2013, 19:48
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard

OK, dat is duidelijk.
Hoe zou je dat in de toekomst kunnen voorkomen? (voorkomen dat je nog eens BTW kwijt bent).
Kun je daarvoor een gezamenlijke rekening openen; of moet je in een formeel verband (maatschap / vof) zitten?

vr.groet
Mark
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 februari 2013, 21:02
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Uw reactie "Hoe zou je dat in de toekomst kunnen voorkomen? (voorkomen dat je nog eens BTW kwijt bent)" doet mij vermoeden dat het systeem van BTW niet geheel duidelijk is, danwel dat u het ziet als kosten.

BTW wordt verrekend aan de eindverbruiker van een product of dienst en daar heeft een ondernemer geen nadeel van. Indien een ondernemer meer BTW heeft betaald dan ontvangen, dan krijgt de ondernemer het namelijk terug van de belastingdienst.

Concreet naar uw voorbeeld: Uw vrouw maakt 100 euro onkosten en betaalt daar 21% BTW over, ofwel bruto 121 euro. Vervolgens stuurt uw vrouw een factuur van 50 euro met 21% BTW (en dus 60,50 euro) naar haar collega. Beiden hebben nu €60,50 bruto betaald. Mochten er geen inkomsten zijn, dan betaalt de belastingdienst aan beiden €10,50 terug bij de verrekening omzetbelasting en beiden zijn dus netto €50 aan onkosten kwijt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 februari 2013, 21:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

het is zoals coelho al zegt.. je bent helemaal niets extra kwijt aan de btw. de btw op inkoop vraag je terug en die op je (netto) verkoopprijs moet je afdragen maar dit heeft als je volledige btw aftrek hebt geen invloed op je omzet of winst.

als het voorbeeld van coelho niet duidelijk is moet je misschien maar even toelichten waarom jij denkt dat je wel (extra) btw kwijt bent.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 februari 2013, 21:53
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard

ok, ik snap het nu. Het btw-systeem vind ik inderdaad soms lastig te begrijpen.
vr.groet
Mark
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 februari 2013, 11:35
avdhek avdhek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2013
Berichten: 14
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nietskeoh Bekijk bericht
bij het geven van een gezamenlijke workshop door mijn vrouw en een collega van haar (2 onafhankelijke ondernemers) worden de inkomsten gewoon verdeeld. Maar de ene heeft onkosten gemaakt, de ander niet. Dit hebben ze opgelost door voor de helft van de kosten weer een nota de ander te sturen. Nu is de vraag of je hierover ook weer BTW moet berekenen (binnen dat bedrag? / over dat bedrag?). Of kun je het gewoon zien als een verrekening van kosten zonder BTW?
groet
Mark
Als er op de kosten btw zit moet je deze ook verrekenen, anders doe je jezelf tekort
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 februari 2013, 14:22
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard

maar als het nu om voedingwaren gaat?
Dan heeft mijn vrouw €100 + €6 BTW betaald.
Moet zij dan aan haar collega toch die €60,50 vragen? Of mag zij dan ook het 6%-tarief gebruiken?

Mark
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorstel Dijkhuizen: zelfstandigenaftrek afschaffen, ondernemers erop achteruit René Nieuws - Voor en door freelancers 3 29 oktober 2012 18:46
Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis ErikR Belasting 5 3 april 2012 23:11
Vragen over invullen IB voor ondernemers mdt Belasting 0 30 maart 2009 20:18
Hoe onderlinge verrekening omzet tussen twee samenwerkende freelancers? nl04537 Administratie 2 25 januari 2009 17:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon