Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 augustus 2007, 13:15
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Hoe breed?

Ik merk dat er op dit forum veel mensen zitten - en dan heb ik het met name over tekstschrijvers - die eerst iets anders gedaan hebben en pas later zijn gaan tekstschrijven. Die dus ook niet in eerste instantie een schrijf- of communicatieopleiding gedaan hebben, maar die vanuit hun eigen vakgebied in het tekstschrijven gerold zijn. Helemaal niks mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd . Die mensen nemen namelijk heel wat kennis en ervaring vanuit hun 'oude' vakgebied mee.

Ik heb een opleiding tekstschrijven gedaan, en het diploma Nima Communicatie-A op zak. Wat ik wil zeggen, is dat ik verstand heb van - en talent voor - schrijven. Ik heb geen specialistische kennis op andere gebieden, maar omdat ik snel dingen oppik en me goed in anderen kan inleven, kan ik wel over alle vakgebieden schrijven. Natuurlijk heb ik een achterstand als het gaat om hele specialistische dingen (bijvoorbeeld een artikel over een nieuwe techniek in de hersenchirurgie voor een medisch vakblad ), maar hoe vaak zal uit die hoek een opdracht komen?

Daarbij kan ik een organisatie of een vakgebied met een frisse blik bekijken. Ik hou van afwisseling, wil geen routineuze schrijver zijn. Maar iemand die al heel erg thuis is in bijvoorbeeld de vastgoedsector krijgt makkelijker een opdracht van een makelaar dan iemand die die sector vooral kent als lezer van makelaarsblaadjes.

Specialisatie of brede inzetbaarheid, aan beide kleven voor- en nadelen (voor de freelancer én voor zijn/haar opdrachtgevers). Hoe denken jullie daarover? Kun je bijvoorbeeld een specialisatie hebben en toch breed inzetbaar zijn? En als jullie je even verplaatsen in de opdrachtgever, zou je dan eerder een specialist of een breed inzetbare schrijver inhuren? Zijn er specialisten onder jullie die zich liever wat breder zouden willen oriënteren, of juist andersom? En hoe breed is te breed?
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 augustus 2007, 15:33
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Hoe breed?

Hoi Cindy,
Goed dat je dit onderwerp gestart hebt. Dit is een vraag waar ik enorm mee worstel. Ik lees hier op het forum dat het beter is om je te specialiseren (ik meen ergens een pleidooi van Rene gelezen te hebben). Maar in het begin ben je blij met elke klus, grijp je alles aan. Ik ga er vanuit dat er vanzelf een moment komt dat je je gaat specialiseren. Maar tot hoeveel onderwerpen moet je je dan beperken? En moeten die ondwerpen een beetje logisch op elkaar aansluiten?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 augustus 2007, 15:44
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe breed?

Dit onderwerp komt ook aan bod in andere rubrieken, onder andere in dit draadje. Het gaat om domeinkennis en vakgerichte vaardigheden.

Is een communicatieopleiding een garantie voor kwaliteitscommunicatie en ben je daarmee ook een goede informatiewerker (goed in staat tot doen van research)? En omgekeerd, wat heeft een specialist met veel domeinkennis nodig om een goede tekstschrijver te worden?

Vast staat, dat er veel concurrentie is als het gaat om breed georienteerde tekstschrijvers. Je onderscheidend vermogen en je marketing verdienen dan extra aandacht. Werk je sneller of beter dan anderen of voor opdrachtgevers met klinkende namen?

"Natuurlijk heb ik een achterstand als het gaat om hele specialistische dingen (bijvoorbeeld een artikel over een nieuwe techniek in de hersenchirurgie voor een medisch vakblad ), maar hoe vaak zal uit die hoek een opdracht komen?"
=> Dit kan je ook omdraaien: als je deskundigheid hebt op een bepaald terrein, kan je die markt ook gericht bewerken; je hebt minder last van concurrenten en kunt bovendien een hoger tarief hanteren. Je verkoop immers kennis + vaardigheid in plaats van alleen de algemene vaardigheid tot het schrijven van een tekst.

Ik geloof heilig in specialisatie, maar dat heeft misschien te maken met mijn journalistieke basis.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 augustus 2007, 16:19
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Hoe breed?

=> Dit kan je ook omdraaien: als je deskundigheid hebt op een bepaald terrein, kan je die markt ook gericht bewerken; je hebt minder last van concurrenten en kunt bovendien een hoger tarief hanteren. Je verkoop immers kennis + vaardigheid in plaats van alleen de algemene vaardigheid tot het schrijven van een tekst.

Natuurlijk, maar dat is ook de tegenstelling die ik bedoel En er zijn nou eenmaal tekstschrijvers (zoals ik dus) die die specialistische kennis niet hebben, omdat ze een hoofd vol kennis over schrijven hebben.

Natuurlijk kunnen we ons die dingen eigen maken, maar (schrijf)ervaring opdoen met een specialisme kan alleen als je een opdracht uit de gewenste hoek weet binnen te slepen - en dat is dus lastig als je nooit eerder voor die hoek hebt gewerkt

En we kunnen wel stapels boeken en vakbladen over een bepaalde sector gaan lezen, en congressen of netwerkbijeenkomsten bezoeken tot we erbij neervallen, maar er moet ook brood op de plank .

@ Mikki: Ik pak inderdaad op dit moment ook nog alles aan wat ik krijgen kan. En ik denk ook dat er vanzelf een soort richting zal ontstaan. Maar het vervelende daarbij is dat dat dus niet per se de richting hoeft te zijn die jij zou kiezen.

Ik heb jaren geleden een tijdje bij een communicatiebureau gewerkt dat zich specialiseerde in (geestelijke) gezondheidszorg. Leuk, maar het gevolg is wel dat ik vrijwel alleen teksten kan laten zien die over die branche gaan. Waardoor bijvoorbeeld een internetprovider of een loodgietersbedrijf (ik noem maar wat dwarsstraten) minder geïnteresseerd zal zijn in mijn teksten.

Potentiële opdrachtgevers kijken in mijn ervaring toch vaak naar wat je eerder gedaan hebt. Maar als ik er vol voor zou gaan en me alleen op die branche zou richten waar ik voor wil schrijven, zou mijn bedrijf dus waarschijnlijk al over de kop gaan voordat ik goed en wel begonnen ben
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 augustus 2007, 16:32
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Hoe breed?

@ Cindy Zijn er onderwerpen waar je (zonder ervaring) warm voor loopt? Misschien vanuit een hobby of omdat je er graag over leest? Daar kan je dan een markt bij gaan zoeken. Ik ken een journalist die graag tuiniert. Ze is uit zichzelf stukken gaan aanbieden aan tijdschriften en zo is het balletje gaan rollen. Ik was erg verbaasd dat ze alleen met dat onderwerp een goede boterham verdiende, maar toch was dat zo.
@Erix Ik las in het draadje dat je zelf een achtergrond in de journalistiekhebt en dat specialiseren dan een gevolg is. Ik kom zelf ook uit de journalistiek, maar op de plekken waar ik gewerkt heb werkten over het algemeen generalisten. Zelf heb ik ervaring in de buitenlandjournalistiek, dat is nog steeds een onderwerp waar mijn hart ligt. Maar hoe vul ik dat vanuit Nederland achter mijn bureautje in? (reizen zit er op dit moment niet in). Dan kom je snel bij opiniestukken uit, maar die betalen de hypotheek niet. Heb jij een idee om het breder in te vullen? Ik denk er aan om reisorganisaties te gaan benaderen, maar daar heb ik geen contacten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 augustus 2007, 16:35
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe breed?

Je hebt voor een deel de oplossing al in handen . Je hebt vooral gewerkt in de hoek van (geestelijke) gezondheidszorg (of daar bestaat je portfolio nu uit?). Hierin zijn verschillende bureaus actief. De truuk is om deze markt breder te maken. Denk aan artikelen of teksten voor instellingen, hun personeelsbladen, zorgverzekeraars, vak- en publieksbladen, patientenverenigingen, farmaceuten, onderzoeksinstellingen, adviesbureaus en beleidsorganen en van al deze partijen hun websites; maar ook de verschillende (tekst)bureaus. Een paar dagen surfen en je hebt zo een lijstje met prospects. Mijn ervaring is dat van het één het ander komt, maar wel steeds met een (mijn) specialisme als oorsprong.
Je specialisme (voor zo ver je daar op terug wil en kan vallen) hoeft dus geen belemmering te zijn. Beren op de weg zijn er om af te schieten (sorry, ben geen vegetarier meer) en jouw ervaringsgebied maakt het volgens mij goed mogelijk om een start te maken. Het specialisme maakt je herkenbaar, maar het beperkt je niet: er doemen altijd weer nieuwe, aangrenzende onderwerpen en klussen op aan de horizon.

Nogmaals, ik ben er van overtuigd dat opdrachtgevers zeer vaak de voorkeur geven aan een specialist. Die zijn vaak moeilijk te vinden (gebruik daarom je website en het freelancersbestand van de NVJ om te te profileren).
Het specialisme is maar op een manier uit te bouwen: schrijven, stukken aanbieden, publiceren, voorstellen aanreiken en dat alles met veel research (dus ja, boeken lezen en vakliteratuur bijhouden en congressen aflopen - waar overigens ook prospects rondlopen).

Maar je moet natuurlijk wel willen kiezen voor een specialisme.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 augustus 2007, 16:42
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe breed?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
@Erix Ik las in het draadje dat je zelf een achtergrond in de journalistiekhebt en dat specialiseren dan een gevolg is. Ik kom zelf ook uit de journalistiek, maar op de plekken waar ik gewerkt heb werkten over het algemeen generalisten. Zelf heb ik ervaring in de buitenlandjournalistiek, dat is nog steeds een onderwerp waar mijn hart ligt. Maar hoe vul ik dat vanuit Nederland achter mijn bureautje in? (reizen zit er op dit moment niet in). Dan kom je snel bij opiniestukken uit, maar die betalen de hypotheek niet. Heb jij een idee om het breder in te vullen? Ik denk er aan om reisorganisaties te gaan benaderen, maar daar heb ik geen contacten.
Ik heb juist geen achtergrond in de journalistiek. Ik ben van oorsprong arbeids- en organisatiepsycholoog en heb enkele jaren in de callcenterbusiness gewerkt. Maar ik heb wel altijd veel geschreven en heb in 2000 de overstap gemaakt. Journalist (autodidact ) ben ik de afgelopen jaren geworden.

Wat zou je willen doen voor reisorganisaties vanachter je bureau? Mijn eerste opdrachtgever was een reisbureau, waarvoor ik beschrijvingen moest maken van bestemmingen waar ik niet echt regelmatig vertoefde (lees: nooit geweest).
Buitenlandjournalistiek lijkt me idd lastig vanuit huis. Opiniestukken betalen niet of slecht, (of worden helemaal niet geplaatst ), dat is ook mijn ervaring.
Tsja, specialisme opbouwen/zoeken?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 augustus 2007, 16:56
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Hoe breed?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
@ Cindy Zijn er onderwerpen waar je (zonder ervaring) warm voor loopt?
Ja, teveel om op te noemen . Ik ben iemand die het heerlijk vindt om nieuwe dingen mee te maken en te ontdekken, met als gevolg dat ik dus elke maand een andere interesse heb . Je kunt me ook wispelturig noemen, maar dat klinkt zo negatief . Ik zeg liever dat ik een breed (ja, daar gaan we weer ) interessegebied heb.

Min of meer vaste hobby's van me zijn lezen (vooral de zogenaamde 'spannende boeken'), film, pop- en rockmuziek en computers. Verder vind ik het leuk om mensen dingen uit te leggen (hoewel ik niet voor de klas zou willen staan, maar dat is weer een ander verhaal). Psychologie vind ik ook interessant. Maar dat zijn allemaal erg populaire vakgebieden, waarop de concurrentie ook groot is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
(sorry, ben geen vegetarier meer)
Geeft niet, ik ook niet (nooit geweest ook)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Maar je moet natuurlijk wel willen kiezen voor een specialisme.
Ja dat wil ik ook wel, want ik kan me inderdaad goed voorstellen dat een opdrachtgever liever een specialist heeft. De vraag is dus: welk specialisme kies ik? (Oei ik begin me een beetje een zeurpiet te voelen )
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 augustus 2007, 17:00
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Hoe breed?

@ Cindy Nee hoor, geen zeurpiet. Ik zit met hetzelfde probleem en ik denk heel veel (startende) tekstschrijvers. Maar ik denk wel dat je moet kiezen. Misschien heb je in het begin 5 onderwerpen, dat worden er vanzelf minder (de ene markt is groter of betaald beter dan de ander).

@Erix hoe ben jij van start gegaan? Heb je je meteen gespecialiseerd? En hoe kwam je aan je eerste opdrachtgevers?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 augustus 2007, 17:20
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe breed?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
@Erix hoe ben jij van start gegaan? Heb je je meteen gespecialiseerd? En hoe kwam je aan je eerste opdrachtgevers?
Zoals gezegd eerst via-via teksten voor een reisorganisatie gemaakt en geredigeerd. Daarna AdfoDirect een paar keer iets aangeboden en toen een callcentervakblad benaderd (inmiddels sinds 2001 jaarlijks ca. 15 artikelen afgeleverd). Opleiders benaderd voor het opstellen van examenmateriaal op managementgebied (en zo jaren voor ISBW gewerkt) en op deze manier ook opleidingsmaterialen voor andere opleiders gemaakt. Vanuit het cc-vakblad ook voor andere vakbladen geschreven. Gewoon een interessant onderwerp (uiteraard binnen mijn kennisdomein) aangrijpen, interview/research doen en aanbieden.
De laatste nieuwe markt die ik bestook is kennismanagement (ligt in verlengde van mijn achtergrond en werkervaring). Over de kenniseconomie, web 2.0, bibliotheken, informatiewerkers, kennisbanken. Nieuws bijhouden, lezen dat iemand promoveert op onderwerp 'kennis delen', interview, artikel aanbieden. Of een stuk schrijven over het kennistool dat een andere klant (die ik ondersteun met een ondersteun- en aanjaagfunctie) voor dierenartsen heeft ontwikkeld. Open staan voor globalisering en zien dat er (redactioneel) mogelijkheden zijn om samen te werken met stichtingen die voor duurzaam ondernemen gaan. Dat is in een notendop hoe dingen zich ontwikkelen.

Vanuit callcenters is het maar een klein stapje naar ICT. Ik kan wel een verhaal maken over het belang van een geintegreerde IT-security benadering, maar vraag me niet hoe systemen aan de binnenkant werken.
De kunst voor mij is dus om snijvlakken te vinden tussen bijv. organisaties en hun vraagstukken, mensen, IT, arbeidsmarkt, globale wereld, klantcontact of kennismanagement. Dat gaat niet allemaal & altijd vanzelf, ook ik heb wel eens een 'vind ik ooit nog nog-leukere nieuwe gebieden'-dip of ben een paar weken (achteraf altijd onnodig) aan het piekeren over uitblijvende omzet of baal van klussen die alleen thuishoren in de categorie 'it pays the bills'.

Freelancers die worstelen met het inzichtelijk krijgen van hun markt, hun kerncompetenties, hun voorkeuren etc zouden eens contact kunnen zoeken met http://www.lancelots.nl/academy.
Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? Belangrijker dan het werken aan je liftverhaal.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe vind ik een geschikte belastingadviseur? Riël Notermans Belasting 3 7 augustus 2007 11:56
Bedrijfspromotie...maar hoe op de correcte wijze? Verwijderd account Marketing en acquisitie 2 2 augustus 2007 18:43
Freelance met 1 opdrachtgever, hoe? Eva_ Al die andere praktische dingen 7 27 juni 2007 20:39
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 22:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon