Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 oktober 2007, 23:40
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Allemaal vragen over het opzetten administratie

Ik zit al een tijdje informatie te zoeken over de administratie van een bedrijf.
Ben een eenmanszaak, en ben 1 oktober gestart, ben 18 jaar en heb hulp nodig.

De urenadministratie is eindelijk klaar

Maar nu ik zie staan:

Geld administratie:
Kas - Wat bedoelen ze hiermee?
Bank - Hier neem ik aan de bank afschriften eens per maand?

Debiteuren en Crediteuren Administratie:

-Adres gegevens - Moet dit zowel van de debiteuren als van de crediteuren?
-Inkoop facturen - Spreekt voor zich
-Verkoop facturen - Spreekt voor zich
-Voorraad administratie - Is dit van mij belang als webdesigner? ik bedoel wat moet ik hiermee bijhouden? ik verkoop geen meubels of iets dergelijks, dus bedoelen ze hiermee iets wat ik in de verkoop heb, of het nog op voorraad is, of bedoelen ze hier envoloppen en papier en postzegels etc mee? en zoja hoe moet ik dit aanpakken?
-Inkoopadministratie - Ik zie dus staan inkoop facturen en inkoop administratie, bij de facturen moet ik dus de facturen betalen, logisch, maar wat moet ik hiervan bewaren? want zoals de bonnetjes etc, niet ik er aan vast, en ik schrijf er achter op waarvoor het diende, bedoelen ze dit met inkoopadministratie?
-Verkoop Administratie - Wat moet ik me hier bij voorstellen? Ik lever websites af, en stuur daarvoor een factuur, maar wat valt onder verkoop administratie?

-Kasbewijzen - Wat moet ik me hiervan voorstellen? verschil tussen kas en bankafschriften? als ze bedoelen de bonnetjes etc, die niet ik aan de inkoop facturen.
-Dagafschriften - Wat is dit?

-Memorial - Wat is dit?
-Journaal - Wat is dit?
-Grootboeken - Wat is dit?

-Fiscaal of Jurdische correspondentie, wat bedoelen ze hiermee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2007, 12:58
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Mijn reactie is serieus en niet rot bedoeld....

Je hebt zoveel BASIS vragen, dat het mij verstandig lijkt om
* een boekje over boekhouding te lzen
* een gesprekje aan te gaan met een adminsitratiekantoor
* een keer een gesprekje aan te gaan met een collega die z'n administratie ook zelf doet

Wat er namelijk ook speelt, zijn zaken als jaarcijfers, balans, verlies en winst, aangifte inkomstenbelasting, aftrekposten, zelfstandigenaftrek, startersaftrek, investeringsaftrek, auto op de zaak of niet, bijtelling hierover, telefoonkosten op de zaak en een bijtelling, en hoe zit het met de BTW in al deze gevallen ??? (ik roep maar wat)

En aan je vragen te zien, dreig je hier helemaal mee te verzuipen (excusez) als je niet eerst een beetje basiskennis vergaard.

Mijn vraag is dan ook :
Ben je van plan een administratiekantoor in de arm te nemen, of wil je alles zelf doen ??
In het eerste geval kan hij (m/v) je haarfijn vertellen wat hij van jou wenst en hoe je het e.e.a. dient aan te leveren. Als dat eenmaal een beetje loopt, kun je overwegen een stukje werk naar je toe te halen.

Als je alles zelf wilt doen (weet je het zeker ?), zou ik één of meer van de bovenstaande punten even overwegen.

Sterkte !!
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2007, 20:27
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Ik ga het idd zelf doen, en mijn oom (financieel directeur bij een groot internationaal bedrijf) gaat mij helpen.

Iedereen is begonnen met deze vragen, zelfs de beste boekhouder, en ik kan het wel in een boekje gaan lezen, maar als ik het hier kan vragen is het toch handiger?
Want als ik dan iets niet snap kan ik meteen terug posten, zodat ik persoonlijk antwoord krijg, en in een boekje kan dat niet.

Ik ga me er heus wel in verdiepen, maar zit er sinds gister voor het eerst in.

Maar ik ga dus niet iemand inhuren die aan mijn zaken komt.
wil het zelf doen, met behulp van mijn oom.

Ben ook begonnen met de opleiding boekhouden, maar wil gewoon alvast de basis dingen zo weten, via jullie en via andere forums.
Want persoonlijk contact vind ik nog altijd het beste, dat ik het kan vragen, en als ik iets niet snap gewoon opnieuw iets kan vragen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 oktober 2007, 20:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Citaat:
Want persoonlijk contact vind ik nog altijd het beste, dat ik het kan vragen, en als ik iets niet snap gewoon opnieuw iets kan vragen.
Dat vind ik wel een beetje egocentrisch gedacht. Forums als deze draaien op een evenwicht tussen halen (vragen) en brengen (antwoorden). Wat kom jij brengen tegenover al dat halen?

Ik denk niet dat je hier veel mensen bereid zult vinden om alle basisdingen op het gebied van boekhouden één-voor-één uit te leggen en zo een persoonlijk boekhoudhandboek speciaal voor jou te schrijven. Zeker niet als elk antwoord per kerende post 7 nieuwe vragen oplevert. Boekhoudhandboeken zijn al geschreven, lees er gewoon eens een.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 oktober 2007, 21:53
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Het is absoluut mijn bedoeling niet om zo over te komen, het is niet gemakzucht, want ik heb verschillende boeken en handboeken.
En daar kom ik alle termen in die ik in mijne erste bericht noemde maar de echte duidelijk beschrijvingen van die termen, die mis ik.

Als ik meer er over weet ben ik ook bereid om te helpen dat ik tot nu toe op alle forums gedaan waar ik kwam.

Ik ben ook bereid om andere mensen te helpen.
En ik heb veel dingen al gelezen over boekhouden, maar de hele simpele vragen kom je vaak niet tegen.

Ik heb bijvoorbeeld het handboek administratie gedownload voor eenmanszaken.

dan beginnen ze er al mee:
"De debiteuren en crediteuren administratie kunnen in het grootboek worden opgenomen"

En in het verdere artikel nergens iets waar staat wat grootboek precies is.
Ik wil gewoon weten wat het in andere woorden betekend.

zoals uren administratie = elke dag het aantal uren noteren van wat je gedaan hebt.

Dat is duidelijk en weet ik waar ik aan toe ben.

Dus sorry als ik verkeerd overkwam.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 oktober 2007, 09:51
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Citaat:
Ik zit al een tijdje informatie te zoeken over de administratie van een bedrijf.
Ben een eenmanszaak, en ben 1 oktober gestart, ben 18 jaar en heb hulp nodig.

De urenadministratie is eindelijk klaar

Maar nu ik zie staan:

Geld administratie:
Kas - Wat bedoelen ze hiermee?
Bank - Hier neem ik aan de bank afschriften eens per maand?

Debiteuren en Crediteuren Administratie:

-Adres gegevens - Moet dit zowel van de debiteuren als van de crediteuren?
-Inkoop facturen - Spreekt voor zich
-Verkoop facturen - Spreekt voor zich
-Voorraad administratie - Is dit van mij belang als webdesigner? ik bedoel wat moet ik hiermee bijhouden? ik verkoop geen meubels of iets dergelijks, dus bedoelen ze hiermee iets wat ik in de verkoop heb, of het nog op voorraad is, of bedoelen ze hier envoloppen en papier en postzegels etc mee? en zoja hoe moet ik dit aanpakken?
-Inkoopadministratie - Ik zie dus staan inkoop facturen en inkoop administratie, bij de facturen moet ik dus de facturen betalen, logisch, maar wat moet ik hiervan bewaren? want zoals de bonnetjes etc, niet ik er aan vast, en ik schrijf er achter op waarvoor het diende, bedoelen ze dit met inkoopadministratie?
-Verkoop Administratie - Wat moet ik me hier bij voorstellen? Ik lever websites af, en stuur daarvoor een factuur, maar wat valt onder verkoop administratie?

-Kasbewijzen - Wat moet ik me hiervan voorstellen? verschil tussen kas en bankafschriften? als ze bedoelen de bonnetjes etc, die niet ik aan de inkoop facturen.
-Dagafschriften - Wat is dit?

-Memorial - Wat is dit?
-Journaal - Wat is dit?
-Grootboeken - Wat is dit?

-Fiscaal of Jurdische correspondentie, wat bedoelen ze hiermee?
Hoewel ik het met bovenstaande posters eens ben, zou ik je aan willen raden hier eens te beginnen. Veel vragen hebben namelijk weinig te maken met boekhouding, maar meer met (basis-)taalkennis en een beetje logisch nadenken: je hebt geld; dit heb je in "virtuele" vorm, op je rekening, maar je hebt het ook als... Precies, daar is je kas dus.

Dagafschriften: wel eens bovenaan die papiertjes gekeken die je van de bank krijgt? Daar zijn je dagafschriften.

Adresgegevens: als jij een factuur krijgt of stuurt, heb je toch automatisch alle gegevens..?

...etcetera...
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 oktober 2007, 13:02
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Citaat:
Het is absoluut mijn bedoeling niet om zo over te komen, het is niet gemakzucht, want ik heb verschillende boeken en handboeken.
Dat begrijp ik.
Mijn reactie was dan ook een gemeende reactie en geenszins een geirriteerde.
Het zijn (te) veel (basis-)vragen om even in een schriftelijk (niet-persoonlijk (!)) forum te beantwoorden, met inderdaad het risico van teveel heen en weer vragen...
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 oktober 2007, 14:18
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Veel vragen hebben namelijk weinig te maken met boekhouding, maar meer met (basis-)taalkennis en een beetje logisch nadenken...
Je haalt me de woorden uit de mond. Al deze vragen en vooral een uitleg van basisbegrippen lees je in eerste instantie natuurlijk in het woordenboek. En heb je ook al het handboek voor startende ondernemers van de belastingdienst ingekeken? Of het handboek voor freelancers? Of freelancen voor dummies?

Het lijkt mij dat je nog veel basisdingen moet leren voor je daadwerkelijk je administratie zelf kunt doen. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk wel goed na. Ik ben zelf meer van het principe: schoenmaker blijf bij je leest. Als je iets niet kunt, geef dat dan gewoon toe en besteed het uit aan een specialist.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 oktober 2007, 21:37
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Boekhouden voor dummies een idee? Het begint met de uitleg van de basisbegrippen...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 oktober 2007, 22:28
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Allemaal vragen over het opzetten administratie

Nieuwe aflevering in de serie "hoe overleef ik...". Zal ook wel weer een bestseller worden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Luisteren naar je onderbuikgevoel Janny Omgaan met opdrachtgevers 10 12 december 2006 10:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon