Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B.Aalbers
Beste Ramon,
Ik denk persoonlijk dat wanneer je kijkt naar wedstrijden, het vooral belangrijk is hoeveel exposure je kunt krijgen en wat de portfolio waarde zal zijn. Naar mijn idee is bij veel wedstrijden de prijzenpot niet heel groot, anders zou de uitschrijver in kwestie wel naar een bedrijf stappen waarvan ze weten dat ze goed materiaal leveren.
In dat geval lijkt het mij daarom niet heel interessant om een wedstrijd voor een logo voor jouw zaak uit te schrijven, in ieder geval niet als je professioneel resultaat wilt.
Misschien sla ik de plank mis wat betreft algemeen idee, maar dit is in ieder geval wel de overweging die ik maak alvorens mee te doen aan wedstrijden.
|
Bart,
Ik ben het met je eens. Een van de belangrijkste vragen die ik mezelf stel als ik overweeg mee te doen aan een wedstrijd is of ik er wat mee opschiet. Over het algemeen krijg je er namelijk op geen enkel niveau iets voor terug en kan ik mijn tijd wel beter besteden. Nu heb ik aan werk geen gebrek (en ik zit natuurlijk in een totaal andere branche) maar aan wedstrijden zoals Ramon nu voorstelt zou ik nooit meedoen. Stel eens voor dat ik iemand ben die logo's maakt, hoe zou ik hier dan over denken? Hier wat overwegingen:
- Ramon, sorry maar je bedrijf is te klein om automatisch echte exposure op te leveren. Wil je aantrekkelijk zijn, dan zul je dus rondom de wedstrijd een heel circus moeten bouwen om de aandacht op te eisen. En dan nog zou ik twijfelen: trek je met dat circus alleen maar logomakers aan of ook potentiële klanten, de reden waarom ik eventueel mee zou willen doen?
- Voor mijn gevoel is het een verkapte vorm van goedkoop naar het beste logo zoeken. Als ik logo's zou maken zou ik dan ook pas interesse krijgen als het prijzengeld (veel) hoger is dan de normale prijs voor het maken van een logo.
- Op dit soort wedstrijden komen vooral een heleboel mensen af die desperaat zijn om een beetje klandizie/aandacht. Daar wil ik niet bijhoren.
- Ik zou wel aan een wedstrijd mee willen doen waarbij duidelijk is dat mijn beste collega's ook meedoen en dat het winnen van de wedstrijd landelijk (of in mijn geval wereldwijd) duidelijk maakt dat je echt tot de top behoort. De wedstrijden waaraan Roy bijvoorbeeld meedoet zijn wedstrijden waar echt de beste mensen van die communitie aan meedoen. Dat vind ik een valide reden, potentieel werk niet.
Dit klinkt allemaal keihard, maar ik denk dat je zulke wedstrijden niet moet willen, van beide kanten niet. Zoals ik al in de eerdere tread zei: ik kies mijn wedstrijden zeer zorgvuldig en ik denk niet dat je aan wedstrijden zou moeten meedoen om er echt op de korte termijn meer werk mee te krijgen. In mijn geval is het iets dat ik doe om mijn eigen merk te versterken (zie ook
http://www.lancelots.nl/marketing/personal-branding) en om bijvoorbeeld in contact te komen van collega's in andere landen.
Nog even terug naar Ramon: als ik jou was zou ik gewoon naar iemand gaan waarvan je weet dat hij of zij iets maakt dat jij mooi vind en hem of haar gewoon de opdracht geven. Een wedstrijd uitschrijven zal je veel meer tijd (en frustratie) kosten dan gewoon een opdracht geven.