Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 30 mei 2008, 12:45
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Incasso & trage klant

Ik heb mijn klant erop gewezen en hij heeft toegezegd om het bedrag binnen 14 dagen over te maken. Ik wacht het nu even af en zal verder gaan met de website, als het bedrag is bijgeschreven. Zo niet, dan krijgt hij een sommatie.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 30 mei 2008, 12:56
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Incasso & trage klant

Brrrr, ik krijg gewoon agressie bij het lezen van al deze slechte betalers. Ik begrijp heel goed dat je niet sterk staat als je iemand even op komt zoeken. Maar hoever kan je eigenlijk gaan als ondernemer die niet betaald krijg?

Ik zou de neiging hebben om mijn klant op te bellen en vriendelijk verzoeken om morgen geld in huis te hebben, want ik kom het persoonlijk halen. Desnoods neem ik een schilderij mee haha. Hebben jullie dat nou ook?

Niet dat ik dit zou doen want dan sta je uiteraard (lijkt mij) niet sterk als het uitdraaid in een rechtzaak. Maar toch!

Wel weer een paar interessante stukjes gelezen in deze tread. Neem ik mooi weer even mee in gedachten!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 30 mei 2008, 13:12
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy Korpel Bekijk bericht
Ik zou de neiging hebben om mijn klant op te bellen en vriendelijk verzoeken om morgen geld in huis te hebben, want ik kom het persoonlijk halen. Desnoods neem ik een schilderij mee haha. Hebben jullie dat nou ook?!
Nou, precies wat je zegt. Het is gewoon een verkapte vorm van diefstal, net zoals ik al een keer las op dit forum een betaler die standaard na de 1e herinnering betaalt. Ik bedoel.. we zijn toch geen bank?

We leveren een dienst/produkt, dan hoort er gewoon voor betaalt te worden. Wat ik al een keer zei... in de supermarkt betaal je toch ook niet na de 1e of 2e herinnering? :-).

Als Freelancer zijnde wil je niet 'lullig' overkomen door gelijk met officiele documenten te strooien, maar je wordt wel gelijk serieuzer genomen... alleen tegen welke prijs?

Misschien dat het mijn opvoeding is, maar dingen die geleverd worden moeten gewoon betaalt worden, als er vertraging is met een geldige reden kan ik daar best overheen kijken... maar anders kan ik zelf soms ook nog wel eens even zo'n ged88 hebben (Overigens herinner ik me zojuist dat ik nog een factuur van Neckermann heb liggen die betaalt moet worden)
Met citaat reageren
  #14  
Oud 30 mei 2008, 13:23
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferry82 Bekijk bericht
(Overigens herinner ik me zojuist dat ik nog een factuur van Neckermann heb liggen die betaalt moet worden)
Hahaha!!
Met citaat reageren
  #15  
Oud 31 mei 2008, 16:33
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferry82 Bekijk bericht
Nou, precies wat je zegt. Het is gewoon een verkapte vorm van diefstal, net zoals ik al een keer las op dit forum een betaler die standaard na de 1e herinnering betaalt. Ik bedoel.. we zijn toch geen bank?
Ik wil je niet laten schrikken, maar het is bij grote bedrijven standaard procedure (hoe groter het bedrijf, hoe meer standaard): bij binnenkomst van een factuur wordt 'ie "weggezet" op de uiterste betaaldatum. Dan wordt gekeken wat er daarna binnenkomt en wanneer. Afhankelijk daarvan volgt er een volgende "wegzetdatum" (datum om een vervolgactie te bepalen) of een betaaldatum. Er wordt dus standaard zo laat mogelijk betaald.

Voor dat soort bedrijven ben je dus wèl de bank. Reken maar eens uit hoeveel centjes zo'n werkwijze bespaart (dus oplevert) als er ècht veel geld over de rekeningen rond gaat!
Het jammere is, dat er kleine bedrijven bestaan die deze tactiek ook hanteren, "want dan doe je pas echt professioneel zaken" ..... Terwijl zij een rentevergoeding van nul hebben op hun bankrekening .... Ja, da's echt héél professioneel ...

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #16  
Oud 1 juni 2008, 12:29
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Ik wil je niet laten schrikken, maar het is bij grote bedrijven standaard procedure (hoe groter het bedrijf, hoe meer standaard
Wat je zegt klopt enigzins wel, aan de andere kant kan je van dit systeem gebruik maken.
Geloof dat de wetsgeldige rente die telt wanneer bedrijven te laat betalen op 11,20% staat, dat ga je niet krijgen bij je huidige bank :-).

Bedrijven doen dit grapje vaak om inderdaad nog even een berg rente te trekken, en dat doen ze gewoon tot je het zat bent en inderdaad acties onderneemt

Na je 1e betalingstermein gaat deze rente al in en laat je hun lekker hun gang gaan. Je stuurt gewoon een nieuwe factuur met daarbij de rente opgeteld... reken maar dat ze het heel snel afleren.

Het is dan misschien wel 'brutaal' om zoiets te doen, maar wat ik al zei... er moet gewoon optijd betaalt worden, zo simpel is het (soms niet, maar even theoretisch ).
Met citaat reageren
  #17  
Oud 1 juni 2008, 14:48
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferry82 Bekijk bericht
Na je 1e betalingstermein gaat deze rente al in en laat je hun lekker hun gang gaan. Je stuurt gewoon een nieuwe factuur met daarbij de rente opgeteld... reken maar dat ze het heel snel afleren.
Als je zorgt dat alles netjes afgedekt is in je voorwaarden èn dat die geaccepteerd zijn, dan is dat inderdaad een hele strakke werkwijze. Dan wordt de einddatum van je oorspronkelijke betaaltermijn niet geclassificeerd als "wegzetdatum", maar als betaaldatum.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 1 juni 2008, 15:35
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Als je zorgt dat alles netjes afgedekt is in je voorwaarden èn dat die geaccepteerd zijn, dan is dat inderdaad een hele strakke werkwijze. Dan wordt de einddatum van je oorspronkelijke betaaltermijn niet geclassificeerd als "wegzetdatum", maar als betaaldatum.
Hmm... daar breng je me wel op een idee voor een stukje algemene voorwaarden.
Indien er te laat betaalt wordt er al minimaal 1 maand wettelijk rechtsgeldige rente verschuldigt is.
Als ze dat niet willen accepteren weet je al dat je met een bedrijf te maken hebt die zulke asociale richtlijnen handteren.

Zo zie je maar weer eens waar zo'n forum goed voor kan zijn
Met citaat reageren
  #19  
Oud 1 juni 2008, 23:35
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferry82 Bekijk bericht
Hmm... daar breng je me wel op een idee voor een stukje algemene voorwaarden.
Indien er te laat betaalt wordt er al minimaal 1 maand wettelijk rechtsgeldige rente verschuldigt is.
Als ze dat niet willen accepteren weet je al dat je met een bedrijf te maken hebt die zulke asociale richtlijnen handteren.

Zo zie je maar weer eens waar zo'n forum goed voor kan zijn
Helaas werkt ook dit in de praktijk vaak anders. In mijn AV is opgenomen dat ik bij te late betaling 1% rente per maand over het openstaand bedrag reken of de wettelijke rente als deze hoger is. Helaas onlangs een akkefietje gehad met een klant (herinnering, aanmaning, sommatie naast de meer informele contacten via telefoon en email). Uiteindelijk, net voor ik de boel uit handen zou geven hebben ze betaald, echter zonder de wettelijke rente. Ik had geen zin om voor die paar honderd euro de boel alsnog uit handen te geven. Maar voor deze klant werk ik in de toekomst alleen nog op rekening courant basis. Als ze me nog eens inhuren mogen ze eerst een flink bedrag vooruit betalen, de facturen boek ik hier dan tegen weg en tegen dat er nog maar een klein bedrag staat moeten ze eerst bijstorten voordat ik de werkzaamheden voortzet. Ik heb er van geleerd! Ook bij andere klanten ben ik nu veel eerder geneigd de werkzaamheden op te schorten als zij niet op tijd betalen.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 2 juni 2008, 12:56
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Ik had geen zin om voor die paar honderd euro de boel alsnog uit handen te geven.
Gewoon alsnog een factuur sturen voor de boete-rente...
Je hebt het in je AV staan wat echt helemaal top van je is, als je dan zelf niet hierachteraan gaat zitten.. zullen de bedrijven het natuurlijk helemaal niet doen.

Wettelijk heb je dus zeker wel een poot om op te staan, en voor die paar honderd euro , zou ik zelf nog wel even een factuur in elkaar draaien. Niet veel mensen die zoiets verdienen met een half uurtje werk .

Factuur zou je dan zelfs nog een betalingstermijn kunnen geven
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag, incasso


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 14:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 03:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon