Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 januari 2009, 15:48
ronaldvermeij
Gast
 
Berichten: n/a
Red face Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Ik heb diverse forumtopics op internet doorgenomen m.b.t. autokosten, reisafstanden en tijden.
Echter heb ik nog geen kompleet (en vooral praktisch) overzicht voor mezelf.
Mag ik jullie feedback gevraagd bij berekening van vervoer en reistijd zaken?

Voorbeeld:
Klus (op locatie bij klant ) in Zwolle:
- Reis afstand: 125 km
- Reis tijd : 1,30 uur
- Werkduur : 40 uur/week
- Uurtarief : 45 euro/uur

Auto
- Soort : Golff (1993)
- Verbruik: 1/14

Vraag:
Hoe zouden jullie deze klus facturen qua;
- werkzaamheden,
- reistijd,
- reiskosten

Ik heb hier zelf al een aantal mogelijkheden neergezet, met kennis opgedaan uit diverse topics hier op het forum:

Mogelijkheid 1
(werk en reiskosten appart)
- Werk (uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro
- Reiskosten (0,19 cent/km * reis * 2 * aantal dagen /maand) = 0.19 * 125 * 2 * 20 = 950 euro
================================================== ==================================
Totaal : 8150 euro / maand

Hierbij blijft dan
- de tijd die jij onderweg bent voor een klant
- de slijtagekosten, afschrijving, onderhoud van je auto ongefactureerd

Mogelijkheid 2
(reistijd als werktijd factureren)
- Werk (uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro
- Reizen (reisduur * 2 * aantal dagen * uurtarrief) = 1,5 * 2 * 20 * 45 = 2700 euro
================================================== ==================================
totaal : 9900 euro / maand
Hierdoor verdien je je auto kosten er dubbel en dwars uit en
je krijgt je tijd betaalt die je onderweg doorbrengt van en naar een klant toe.

Mogelijkheid 3
(de helft van de reistijd als werktijd factureren)
- Werk (uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro
- Reizen (reisduur * aantal dagen * uurtarrief) = 1.5 * 20 * 45 = 1350 euro
================================================== ==================================
totaal : 8550 euro / maand
Dus de heenreis naar de klant is voor de klant, de terugreis is voor je eigen rekening.

Mogelijkheid 4
(alles appart berekenen)
- Werk (aantal uur * uurtarrief) = 40 uur/week x 4 weken x 45 euro/uur = 7200 euro
- Reistijd (reisduur * 2 * aantal dagen * uurttarief) = 1,5 * 2 * 20 * 45 = 2700 euro
- Brandstof kosten (reisafstand * 2 / brandstofverbruik * prijs per liter brandstof) = 125 * 2 * 1/14 * 1.11 = 19.82 euro
================================================== ==================================
totaal : 9919.82 euro / maand

Hierdoor krijg je je reistijd en brandstof wel betaald, maar de verzekerings en andere autokosten niet.

Vragen:
1. Welke aanpak spreekt jullie het meeste aan, hanteren jullie zelf
2. Zijn er ook nog andere mogelijkheden?

Met vriendelijke groet,

Ronald
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 januari 2009, 16:03
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Citaat:
1. Welke aanpak spreekt jullie het meeste aan
De laatste natuurlijk, die brengt het meeste op!

Dit is vooral een kwestie: hoe wil je offreren (je spreekt over factureren, maar daar gaat het offertetraject aan vooraf)? En wil je je voor een klant die verder weg zit duurder zijn dan een klant naast de deur?

Zelf reken ik geen reiskosten en reistijd door. Voor mijn interimklussen dus alleen op regiebasis, gewerkte tijd x uurtarief. Ik hou hier wel rekening mee met mijn uurtarief. Voor mijn adviesklussen (ben sinds november op de markt, de teller staat op 1 ) tot nu toe fixed price op basis van datzelfde uurtarief.

Voordeel voor de klant: die weet direct wat het kost en kan prijsvergelijken.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 januari 2009, 17:33
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Ik ga ervan uit dat dit een wat langer lopende detacheringsopdracht is.

Ik hanteer gewoon een all-in uurtarief met een appart tarief voor extra werk gerelateerde km's. Als je met deze onderbouwing bij mij aan zou komen zou ik je direct de vraag stellen hoe in je oude vaste baan de reistijd en kosten werden verrekend? Reistijd werd waarschijnlijk niet vergoed en voor reiskm's kreeg je misschien hooguit een schamele vergoeding. Ik zie dan ook niet in waarom je dat nu dan wel ineens in rekening zou kunnen/moeten brengen.

Zie dit dan ook gewoon als overhead kosten en stop dit in je uurtarief voor dit soort werkzaamheden.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 januari 2009, 21:22
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Joh, doe 4,50 of 5 euro op je uurtarief en heb het er niet meer over, de uren die jij bezig bent om het uit te zoeken en terug en door te berekenen op diverse fora kun je dan gewoon factureerbaar aan de slag ;-)
Kom je bij een klant ook niet vervelend over, geen gedoe en gezeur over km's en reistijden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 januari 2009, 22:06
Stuiver Stuiver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 32
Standaard Re: Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Ik sta wel zo'n beetje aan de kant van David. Je moet uiteraard zorgen dat je zoveel mogelijk overhoud aan die opdracht, maar als je jezelf nou offreert voor 49 euro/uur inclusief alles, heb je geen moeilijke berekeningen te maken en hoef je ook geen km registratie bij te houden...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 januari 2009, 20:50
ronaldvermeij
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

@Rene_S
Citaat:
"En wil je je voor een klant die verder weg zit duurder zijn dan een klant naast de deur?"
Nee eigenlijk niet, Maar mijn auto rijd ook niet op lucht :-} dus wil ik het op een of andere manier die kosten ook zelf kunnen betalen.

Citaat:
Ik hou hier wel rekening mee met mijn uurtarief."
Hoeveel tel jij dan bij je uurtarrief op? en kom je tot bedrag?

Citaat:
Voordeel voor de klant: die weet direct wat het kost en kan prijsvergelijken.
Kijk dit soort tips leer je alleen maar weer uit de praktijk, Thanks Rene!

================================================== ==========
@Retulis:
Citaat:
Als je met deze onderbouwing bij mij aan zou komen zou ik je direct de vraag stellen hoe in je oude vaste baan de reistijd en kosten werden verrekend?
auto van de zaak, dus mobiliteits kosten voor de baas.
Nu heb ik een eigen auto, dus ben ik een nieuw terrein aan het verkennen

Citaat:
Zie dit dan ook gewoon als overhead kosten en stop dit in je uurtarief voor dit soort werkzaamheden.
Dit is wel simpeler en het scheelt wel weer een hoop kilometer administratie en het spekken van de belasting over je reiskosten

================================================== ==========
@David
Citaat:
Joh, doe 4,50 of 5 euro op je uurtarief en heb het er niet meer over,
Ja das eigenlijk wel zo makkelijk, ook voor jezelf en je klant. Keep it simple

================================================== ==========
@Stuiver:
Citaat:
Je moet uiteraard zorgen dat je zoveel mogelijk overhoud aan die opdracht,
Ja daar zit 'm net de kneep want ik ben aan het opstarten, dus nog weinig ervaring in dit soort praktische zaken.
Ik heb alleen vele theoretische rekenvoorbeelden uit boekjes en seminairs en websites van internet.
================================================== ==========

Heren.. mag ik u van harte bedanken voor uw bijdragen uit de praktijk
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 januari 2009, 19:06
Kees_ASB Kees_ASB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 31
Standaard Re: Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Soms klinkt het zo simpel.
Maar op de simpele manier betaalt die grotere klant om de hoek toch veel meer dan die kleinere klant 100Km verderop?
En de wereld is zo klein dat twee klanten wel eens kunnen bespreken dat het vreemd is dat zij hetzelfde betalen. Toch Vooral als je de ene klant te danken hebt aan de andere. Overal en iedereen roept tegenwoordig zo hard over transparantie. Als je transparant en eerlijk bent kun je onmogelijk lastige vragen krijgen. Sterker nog, veel mensen vragen of zeggen niets, maar denken bij zichzelf: Die komt er niet meer in. En jij maar wachten.
Ik blijf dit lastig vinden.
__________________
Groetjes,
Kees
www.ambachtservicebureau.nl
PC reparatie en onderhoud
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 januari 2009, 00:26
Stuiver Stuiver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 32
Standaard Re: Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening.

Over het algemeen zie ik het zonniger in

Ik kan iedere klant uitleggen waarom hij een bepaald tarief betaald. Tarief is niet alleen de optelsom van kosten en marge, maar ook van toekomstperspectief, van risico en niet te vergeten de balans tussen vraag en aanbod.

Zoals elders op dit forum te lezen zit ik met name aan de inkopende kant van goederen en diensten en ik moet je eerlijk zeggen: ik heb nog nooit een opdrachtnemer géén tweede kans gegund omdat hij bij een ander goedkoper is. Ik ga met een opdrachtnemer in zee omdat ik vertrouwen heb dat hij goed is in wat ie moet doen, en omdat ik dat bereid ben het gevraagde tarief te betalen. Als ik bij een tweede keer nog steeds vind dat hij goed is, maarik wil minder betalen, dan hebben we toch gewoon overleg?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon