Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts
Omdat onderzoeksbureau Markteffect samenwerkt met Fontys kreeg ik een mooie overheidssubsidie en daarom was het niet zo duur om te onderzoeken. Bovendien levert het mij weer mooie lijsten van uitgeverijen op. En wat publiciteit hoopte ik. Bij villamedia enz is het inmiddels gepubliceerd, dus dan ben ik al tevreden. Als je nog bepaalde weblogs kent hoor ik dat graag...ik weet er wel een paar, maar kan ze niet allemaal bijhouden helaas ;-)
(...)Onderzoekspopulatie: Ja, helaas moest ik alle soorten uitgeverijen op een hoop gooien. Om ze te splitsen was onbegonnen werk.
|
Gaat het om duizend respondenten (deelnemers aan het onderzoek) of een populatie van 1000 (beter gezegd: een steekproef)? Ik vind 1000 nogal hoog als je spreekt over uitgeverijen, die daadwerkelijk aan het onderzoek mee hebben gedaan.
Hoeveel uitgeverijen zijn er eigenlijk in Nederland en hoe is de steekproef tot stand gekomen?
Wijzelf maken veel gebruik van verschillende freelancers voor fotografie en tekst (artikelen, verslagen, interviews). De kwaliteit wordt beter als beide partijen investeren in briefings, kennisdeling/feedback en een goede match tussen gewenst eindresultaat en geschikte freelancer. Niet iedere freelancer kan alles en juist daar wringt hem de schoen: veel freelancers durven onvoldoende duidelijk te maken waar ze echt goed in zijn. Misschien denken ze dat ze dan andere klussen verliezen? Wanneer je niet duidelijk bent over je kwaliteiten, wordt de kans op mislukkingen en ontvreden (of niet geheel tevreden) opdrachtgevers groter.
Als opdrachtgever blijf ik beslist niet hangen bij freelancers wanneer ik niet tevreden ben. Maar soms is het mogelijk (en beter) om daarna een ander soort opdracht te verschaffen. Een interview op C-level is wat anders dan een achtergrondartikel of een klantcase. Als het resultaat niet goed is, volgt bijsturing (ook freelancers kunnen gewoon blijven leren
).
Verder zouden freelancers (in veel gevallen) meer kunnen vertellen over hun werkwijze en visie. Als je een interview doet, welke aanpak hanteer je dan? Hoe ga je om met inzage in teksten (feitencorrectie, accordering), neem je de gesprekken op, spreek je spelregels af, kan je een fotograaf briefen? Als je een klantcase schrijft, hoe zorg je dan voor kwaliteit en objectiviteit? Kortom, hoe laat je je potentiele opdrachtgever weten dat zijn klus bij jou in goede (en vooral vertrouwenwekkende) handen is?
Ik loop er zo nu en dan tegenaan dat er problemen ontstaan tussen freelancer en geinterviewde terwijl het artikel al zo ongeveer gedrukt wordt (stop de persen
).
En waar ik niks mee opschiet
: de freelancer die als primaire USP aangeeft dat hij (of zij) als tekstschrijver de fouten uit mijn tekst haalt of teksten kan herschrijven zodat de zinnen nog mooier worden. Ik weet dat de dokter is om te genezen, de loodgieter voor een lekkend dak en een garagebedrijf voor mijn pruttelende Volvo. Het gaat wat mijn betreft om
welke teksten: om onderwerpen, disciplines, kernkwaliteiten.
Kortom, leuke aanleiding, dit onderzoeksrapport. Ik hoop dat alle tekstschrijvers en andere schrijvende freelancers zich opnieuw en geinspireerd naar hun website haasten
(inclusief USP's, portfolio's, dienstenpakketten, etc.).