Ik vind de reactie van Hans eigenlijk wel redelijk. Een betalings
uitstel van 30 dagen is inderdaad eigenlijk al een gunst, weliswaar diep ingeburgerd, maar je bent het in principe niet verplicht. En
in overleg kan daar eventueel 40 dagen van gemaakt worden, maar zo'n eenzijdige melding vind ik niet echt getuigen wan veel respect tegenover Hans als volwaardig ondernemer, dan krijgt je al bijna een WG-WN relatie.
Bovendien zou je het als freelancer ook niet moeten riskeren om eenzijdig de deadline een keertje met 10 dagen op te schuiven. Je zou wat horen.
Just my 2 cents...
@Joasbuijs: Gewoon uit persoonlijke interesse:
vanaf wanneer vind jij het een hoog bedrag?
Ik hanteer namelijk zelf een termijn van 15 dagen, maar voor grotere bedragen (meer dan 8.000+) zou ik overwegen om deze termijn naar 30 dagen op te schroeven als "klantvriendelijkheid". Ik werk ook met voorschotten, dus dan geeft de klant mij vertrouwen en geef hetzelfde vertrouwen daar ook mee terug (ik sta heel erg op een evenwaardige wisselwerking). Dag 30 verwacht ik dan ook wel dat het geld op mijn rekening staat.
Ik ben erg benieuwd hoe jij het aanpakt? Het risico van onbetaalde facturen loop je altijd, maar als ik het nog beter kan aanpakken, leer ik altijd graag bij.