1) benieuwd naar wat het verschil precies is tussen een zzp'er en een freelancer
heeft Jeroen al beantwoord, termen zijn uitwisselbaar en hebben geen enkele juridische status, Elk instantie gebruikt ze hoe het hun past (helaas) dat geeft soms wat verwarring. Ook gebruiken verzekeraars het weer als marketingtool "bij uitstek geschikt voor de zzp-er"
Tot 2008 werd met de term freelancer ook een groep ondernemers in o.a. vrije beroepen die geen inschrijvingsplicht hadden bij de Kamer van Koophandel, inmiddels bestaat er veel striktere inschrijvingsplicht en moet vrijwel iedereen die zelfstandig inkomsten verwerft zich inschrijven bij de kamer van koophandel.
2) kan ik vanuit mijn huidige situatie als ondernemer/zzp'er overstappen naar freelancer?
3) welke consequenties heeft dat belastingtechnisch?
nee, alleen als je werkzaamheden doet voor een zeer beperkte groep mensen zoals familie en vrienden en daar weinig mee verdient (er is geen vast bedrag wat weinig is maar denk aan ca 5000-10.000 euro met heel weinig tot geen winst) dan is er geen sprake van ondernemerschap maar Resultaat uit overige werkzaamheden. Maar dan nog heb je vergelijkbare administratieve verplichtingen om de inkomsten en kosten te kunnen aantonen die je wilt/moet aangeven voor de Inkomsten belasting. Er veranderd belastingtechnisch ook niet zoveel, behalve dat als je kiest voor resultaatgenieter dat je dan ook geen recht meer hebt op de ondernemersaftrek als je meer dan 1225 uur per jaar werkt in je praktijk
Iemand vertelde me dat je dit ook als freelancer kunt in samenwerking met bijvoorbeeld een payroll-bedrijf
Ik denk dat dat in jou geval geen optie is, ik neem aan dat je voor je eigen praktijk werkt cq dat je een eigen praktijk hebt. En dan kun je niet jezelf inhuren via een payroll bedrijf.
Een payroll bedrijf is feitelijk een soort tussenvorm tussen uitzendbureau en een loondienstverband met de werkgever. Ook word het soms door freelancers/zzp-ers gebruikt die geen VAR verklaring hebben kunnen krijgen.
Payroll is een ander woord voor loonlijst en feitelijk ben je in een bijzondere vorm in dienst bij het het payroll bedrijf dat op zijn beurt facturen stuurt aan jou opdrachtgevers. Dat werkt dus niet als dit gewoon patienten zijn. Maar het zou wel kunnen werken als jij geen eigen praktijk (meer) hebt en je uitsluitend laat inhuren door andere therapeuten / praktijken. Die je dan via het payrollbureau een factuur stuurt waarna het payroll bedrijf jou een nettoloon uitkeert en alle premies en belastingen voor je inhoud. Dat is het in het kort. Of dit een optie is voor jou hangt er dus vanaf of jij je kunt laten inhuren door andere praktijken en dus niet (meer) rechtstreeks aan klanten factureert.
Ik weet niet waar precies voor jou de last zit van het ondernemer zijn, wellicht als je daar iets meer over kan zeggen dat we ook in die richting duidelijker advies of alternatieven kunnen geven.
|