Dag Mark,
Je werkt freelance, dus je hebt automatisch (wettelijk vastgelegd) auteursrecht over al je werk, tenzij je van dat recht op papier afstand doet. Ook al komt het onderwerp van je opdrachtgever af. Jij doet al het werk.
De meeste mensen, inclusief opdrachtgevers, kennen het auteursrecht echter onvoldoende en denken dat zij alles kunnen uitspoken met het werk van journalisten. Daarom is het verstandig van tevoren op papier te zetten wat de opdrachtgever met jouw boek mag doen na publicatie, dat de opdrachtgever contact met jou moet opnemen en extra betaalt als hij er (later) meer mee wil doen, wat jouw rechten zijn, enzovoorts. Dan kunnen daar later geen misverstanden of erger over ontstaan. Laat je goed informeren door de FreeLancersAssociatie (FLA) of de Vereniging van Schrijvers en Vertalers (VSenV), zij weten alles van boekcontracten. Spit ook de complete website van de Lira door, ook daar vind je een schat aan info over auteursrechten en reprorechten en dergelijke.
Wanneer je later inderdaad de teksten voor andere opdrachtgevers gaat gebruiken, is het goed om dat deze opdrachtgever even te laten weten. En om ook de nieuwe opdrachtgever te laten weten dat je dit boek hebt gebruikt/eruit gaat putten. Ik geloof dat dit wettelijk allemaal niet hoeft, maar dit valt meer onder verstandig ondernemerschap: je behoudt hiermee betere relaties (of überhaupt een relatie) met je opdrachtgevers dan wanneer je helemaal niks zegt.
Succes!
Zonnige groet, Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
|