|
16 maart 2011, 22:04
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
|
|
Mails versturen vanuit Outlook & Ziggo
Vandaag heb ik flink hommeles gehad met Ziggo, en die wil ik graag even met jullie delen. De situatie is als volgt: ik beheer enkele websites, en bij elke site heb ik tenminste een contact-adres. Deze adressen beheer ik via MS Outlook, middels POP en SMTP. Daarvoor heb ik via de webhost gewoon gegevens gekregen voor het POP en SMTP-adres (mail.domeinnaam.nl). Dat werkt al jaren prima.
Vanmorgen wilde ik echter een mailtje versturen, en dat werkte ineens niet. Alles nagekeken natuurlijk (modem, router, instellingen) maar niets leek verkeerd. Internet en FTP werkte ook prima, zelfs mails ontvangen ging goed. Ik snapte het niet meer (en zonder te pochen: dat zegt wel wat) dus ik klom maar in de telefoon. Na 3 mensen gesproken te hebben kwam de aap uit de mouw: vanwege overlast door botnets zijn de poorten voor uitgaande mail (SMTP) geblokkeerd voor alle servers behalve die van Ziggo zelf (smtp.ziggo.nl). Als je dus mails wil versturen van POP-accounts anders dan van Ziggo zelf, dan zul je dus per heden als server voor uitgaande mail "smtp.ziggo.nl" moeten instellen (poort is gewoon 25). Dat werkt bij mij prima.
Aangezien ze dit sinds gisteren aan het veranderen zijn gegaan en ze me konden vertellen
Citaat:
Ik zie hier in het systeem staan dat u daarover een brief heeft gehad hoor. Deze is 27 maart 2011 verzonden...
|
verwacht ik dat meer mensen deze brief pas een stuk later krijgen dan dat de problemen ontstaan. Hopelijk zijn met deze informatie wat mensen geholpen.
Het stomme is ook: alle drie de medewerkers die ik heb gesproken erkennen dat het een raar beleid is (eentje noemde het zelf ook "een beetje knullig"...) en dat het helemaal vreemd is dat ze het éérst veranderen en twee weken láter pas de mensen informeren.
Je doet er alleen weinig aan, en ik kan me goed voorstellen dat andere freelancers een soortgelijke situatie hebben als ikzelf.
|
17 maart 2011, 10:29
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Nu pas? Andere providers doen dit al jaren. Gebruik googlemail's SMTP server op een andere poort, of de mail.domeinnaam.nl server ook op een andere poort en alles werkt weer!
Meer infp:
http://www.lancelots.nl/forum/showth...highlight=smtp
|
17 maart 2011, 10:51
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
|
|
Ik had een aantal andere poorten gebruikt, maar dat had geen succes. En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo blij met gedwongen gebruik van de Ziggo smtp, aangezien ik ook weer te maken heb met SPF records aan de webhost-zijde. Het werkt nu, maar het is wel een stuk foutgevoeliger geworden (SPF staat op softfail, dus komt in principe door, tenzij er te veel "spamwoorden" in staan).
|
17 maart 2011, 13:56
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken
|
Waarom zou ik niet naar een poort 25 mogen connecten buiten het ziggo netwerk? Veel smtp servers op poort 25 zijn ook gewoon beveiligd hoor. Daarnaast hebben veel providers hun eigen SMTP afgeschermd voor verkeer van buiten het netwerk, dus je kunt ook niet zomaar iedere SMTP gebruiken.
Dat ze 25 blokkeren voor inkomend verkeer (dus als je zelf een smtp zou hosten) kan ik begrijpen, maar ik wil juist naar buiten kunnen. Liep er vorige week ook tegen aan, altijd goed kunnen mailen via de SMTP van mijn hosting partij, maar ineens weigerde Outlook. Via een alternatieve poort (zij gebruiken naast 25 ook 26) lukt het wel gewoon. Snap niet waarom Ziggo denkt voor haar gebruikers te moeten denken en dat soort acties onderneemt (zonder enkel bericht!).
Het gebruik van de ziggo smtp heeft als grootste nadeel dat in je mail header gegevens van Ziggo staan, komt niet echt professioneel over. Als ik betaal voor een e-mail hosting wil ik die SMTP gebruiken en ik betaal Ziggo voor een verbinding en niet om "mee te denken", want dat laatste heeft men al vaker bewezen niet lekker te kunnen.
Nee echt een goede maatregel om spam te voorkomen hoor gebruiken de spambots straks gewoon servers op andere poorten of pakken gewoon de mail server van ziggo... De oorlog tegen spam is vrij zinloos en zo leg je alleen problemen neer bij je leden.
|
17 maart 2011, 14:20
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Citaat:
Het gebruik van de ziggo smtp heeft als grootste nadeel dat in je mail header gegevens van Ziggo staan, komt niet echt professioneel over
|
En dat is erg omdat?
Citaat:
Waarom zou ik niet naar een poort 25 mogen connecten buiten het ziggo netwerk
|
aansprakelijkheid voor ziggo, je wil niet weten hoeveel mensen hun OS niet updaten, geen antivirus of firewall hebben.
Hoewel het niet fijn is ben ik het helemaal eens met deze regel. De huis tuin en keuken internetter merkt hier niets van en de wat gevorderd pakt gewoon googlemail of een smtp op een webserver, beiden op een andere poort ( plusplunt, je kunt meer instellen! ).
|
17 maart 2011, 14:22
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerB
Ik had een aantal andere poorten gebruikt, maar dat had geen succes. En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo blij met gedwongen gebruik van de Ziggo smtp, aangezien ik ook weer te maken heb met SPF records aan de webhost-zijde. Het werkt nu, maar het is wel een stuk foutgevoeliger geworden (SPF staat op softfail, dus komt in principe door, tenzij er te veel "spamwoorden" in staan).
|
Moet die poort uiteraard wel openstaan bij die webserver EN ziggo in dit geval gebruik van die poort toestaan. Veelgebruikt zijn 578 of 2525
|
17 maart 2011, 15:20
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken
En dat is erg omdat?
aansprakelijkheid voor ziggo, je wil niet weten hoeveel mensen hun OS niet updaten, geen antivirus of firewall hebben.
Hoewel het niet fijn is ben ik het helemaal eens met deze regel. De huis tuin en keuken internetter merkt hier niets van en de wat gevorderd pakt gewoon googlemail of een smtp op een webserver, beiden op een andere poort ( plusplunt, je kunt meer instellen! ).
|
Omdat volgens mij in je header ook je hostnaam staat (sommige servers drukken die weg). Daarbij komt dat als ik betaal voor een domein met e-mail ik ook die service wil gebruiken, betaal ik tenslotte toch voor? Wie is Ziggo om mij dat te weigeren?
De huis-tuin-en-keuken gebruiker vormt op wel meer plekken een gevaar, als overal poort 25 voor smtp dicht wordt gezet, denk je dat de virus makers niet al zo slim waren om uit te wijken naar andere poorten? Dat je je netwerk dichtzet voor inkomend verkeer kan ik begrijpen (en kan ik zelfs wel wat begrip voor opbrengen) om zo te voorkomen dat men van buiten naar computers van gebruikers kan verbinden (veel hebben een router, maar sommige hangen nog direct op het internet) maar uitgaand verkeer moet sowieso niet geblokkeerd worden onder het mom "bescherming", als je verder denkt kunnen ze meteen de poorten van downloadprotocollen ook dichtgooien, want dan beschermen ze je tegen claims betreffende auteursrechten (uiteraard flink overdreven voorbeeld). Nogmaals, ik betaal Ziggo voor mijn verbinding, niet om mee te denken. Daarnaast vind ik het vrij beroerd dat hier op geen enkele manier over is gecommuniceerd.
Het hebben van een domein met mail mogelijkheden is iets wat je onder huis tuin en keuken gebruikers ook veel terug ziet hoor. Door de komst van goedkope hostingpartijen en simpele one-click tools zijn er heel veel mensen met een eigen domeintje voor bijvoorbeeld een blogje. Daarnaast wordt er door veel mensen/organisaties aangeraden niet als primair adres een ziggo adres te nemen, maar een algemeen gmail of eigen domein om te voorkomen dat je problemen krijgt als je van provider wisselt. Je zult er verbaasd van staan hoeveel mensen dit hebben. Dus ik vraag het me af of men er slechts een kleine groep "powerusers" mee raakt... Kijk jij en ik zullen het allicht wel weten op te lossen via een andere poort, maar de minder-power users zullen misschien in de stress schieten.
|
18 maart 2011, 13:46
|
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 23
|
|
Citaat:
Nogmaals, ik betaal Ziggo voor mijn verbinding, niet om mee te denken. Daarnaast vind ik het vrij beroerd dat hier op geen enkele manier over is gecommuniceerd.
|
Mee eens.
Verder zou het fijn zijn dat als Ziggo bepaald dat jij hun SMTP server moet gebruiken, deze server het ook doet. Het aantal storingen ligt schijnbaar idioot hoog, en dat lijkt me heel vervelend als je een bedrijf hebt wat veel gebruik maakt van email. Om de klantenservice van Ziggo hierover te bellen hoef je nog net geen vast bedrag per maand aan telefoonkosten te reserveren...en dan heb je nog geen oplossing.
Mij hebben ze ooit wijs proberen te maken dat het aan m'n mail programma lag. "Ja mevrouw, dan moet u toch echt even met Mac bellen!"
Met Mac bellen...ach Ziggo...
|
21 maart 2011, 10:32
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
|
|
Even een kleine update: ik heb met de webhost geregeld dat er nu een poort open staat die Ziggo niet blokkeert. Voor mij nu dus compleet opgelost.
|
26 maart 2011, 13:48
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
|
|
Ik gebruik voor mail altijd iets met SSL. Dat zit op een andere poort, en is een tikje veiliger met met name de gebruikersnaam en wachtwoord versturen.
|
|