Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau
Op het moment dat je je omzetfactuur boekt (even als voorbeeld € 100 ex. btw) doe je feitelijk dit:
Debiteuren 119
Omzet 100
Te betalen BTW 19
Als je BTW gaat afdragen dan boek je dat eigenlijk van je te betalen / te vorderen rekeningen af, zodat het glad loopt.
Je debiteuren saldo blijft nog steeds 119 en die ontvangen je in 2011 en die boek je dan daar weg. Je denkt even verkeerd.
|
Kau,
Bedankt voor je uitleg. Wellicht verbaas het je niet, maar ik snap het nog steeds niet.
Bij de aangifte inkomsten belasting geef ik met banksaldo aan op 01-01-2010 en het saldo van 31-12-2010. Het verschil daartussen moet ik verklaren met dingen als omzet, prive-stortingen prive-onttrekkingen en kosten.
Ik neem pas iets mee bij 'omzet' (bij de aangifte IB) als ik een factuur uitbetaald heb gekregen. In 2010 heb ik die factuur niet uitbetaald gekregen. De BTW (in jouw voorbeeld 19 Euro) heb ik wel al afgedragen. Bij het opmaken van mijn balans in het aangifteprogramma van de IB ontbreekt er dus 19 euro van mijn rekening.
In het aangifteprogramma van de belastingdienst zie ik niet iets als 'te vorderen rekeningen'.