Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 12 maart 2007, 09:30
wilco wilco is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 maart 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Wat zijn de subtiele manieren die jullie hanteren als een klant er lang overdoet om te betalen? (om degene die jou heeft ingehuurd te vertellen dat het erg lang duurt en dat je graag betaald wilt worden)
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 maart 2007, 09:56
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Standaardprocedure (op mijn "project" dan, ik heb er zelf ge-luk-kig nog niet mee te maken gehad):

1e Herinnering per mail
2e Herinnering per post + administratiekosten en heel duidelijk (als ik in een slechte bui ben in het rood) erboven dat het een aanmaning is
3e Herinnering komt via het incassobureau.

Soms bellen we tussendoor even om te zeggen dat er nog wat openstaat en of diegene even (terwijl we blijven hangen uiteraard!!!) wil kijken hoe dat zit met die betaling. Dan geef je ze het voordeel van de twijfel en dan kunnen ze later nooit zeggen dat ze bijvoorbeeld de factuur kwijt waren, want op dat moment zou jij hem nog een keer kunnen verzenden.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 maart 2007, 14:03
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

O man hou op schei uit. Het is de laatste paar weken een obsessie voor me. Sinds december werk ik voor een mbo-college en een soort consultancyclub die beide grote problemen hebben met betalen. Voor allebei werik ik elke week een aantal uren en factureer ik aan het eind van de maand. Voor het college heb ik al zo'n 65 uur gewerkt tegen 75 per uur, zonder nog maar 1 rekening betaald te hebben gekregen. Dat is inmiddels lekker opgelopen dus. De dame die over het accorderen van de facturen gaat is een interimmer en wist nog niet hoe de procedure werkte, dus dat gaf al een aantal weken vertraging. Ze is heel aardig en bezorgd over mijn geld want ze is zelf ook freelancer maar ze krijkt het kennelijk ook niet voor elkaar om de betaling sneller te laten verlopen. Ik ga er morgen weer heen om een dag te werken. Ik ga aankondigen dat ik na deze dag pas weer verder ga met het werk als mijn rekeningen betaald zijn.

Bij dat andere bedrijf heb ik inmiddels 1 rekening betaald gekregen. Zij hebben mij uitgeleend aan een school. Zelf doen ze vrijwel niets meer aan de klus, behalve facturen aan die school sturen voor mijn uren. Zij factureren 100 per uur en daar krijg ik er dan 55 van. Dat tarief is een gevolg geweest van emotioneel onderhandelen van mij. Geheel mijn eigen schuld. Fout begaan toen ik werk hard nodig had. De 1e factuur heb ik pas betaald gekregen toen ik tegen de mensen op school had gezegd dat ik niets meer deed totdat mijn factuur door dit tussenbedrijf betaald was. Toen kreeg ik het binnen een dag, maar wel met een miezerig rekeningetje aan mij voor een zogenaamde training eraf getrokken. Nu zijn ze weer vier weken te laat met betalen, ondanks mijn herinneringen per mail. Ik heb er zoooooo tabak van. Ik wil niets meer met ze te maken hebben als mijn afgesproken aantal uren erop zitten. Eigenlijk verdenk ik hen ervan dat ze gewoon te weinig geld op hun rekening hebben om mij op tijd te betalen. Meer over werken via anderen in een andere post.

Inmiddels heb ik dus virtueel duizenden euro's waar ik niet bij kan! Ondertussen zit ik mezelf lekker te maken met wat ik er allemaal mee zou kunnen doen...mijn woonkamer laten schilderen, op vakantie, studieschuld aflossen, investeren in een project...

Grrr even afreageren!
Goddank zijn er opdrachtgevers die wel gewoon het fatsoen hebben om op tijd te betalen.
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 maart 2007, 14:08
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Het blijft toch vreemd: je doet iets maar hebt totaal geen macht over of je uitbetaald krijgt of niet. Mensen die niet willen betalen kun je maar slecht dwingen tot het overmaken van het geld. Is het wat om een (no cure no pay) incassobureau erop te zetten? Je werkzaamheden stoppen vind ik een goed idee, maar voor hetzelfde geld denken ze "mooi, vanaf, volgende!" en daarmee heb je nog je geld niet!

Succes ermee, dit lijkt me een erg bittere pil als "leergeld"...

Als je trouwens weer bij bent met betalingen is het misschien een idee om per week te factureren? Dan kun je sneller aan de bel trekken en heb je er misschien net wat meer grip op.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 18 maart 2007, 14:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Het blijft toch vreemd: je doet iets maar hebt totaal geen macht over of je uitbetaald krijgt of niet. Mensen die niet willen betalen kun je maar slecht dwingen tot het overmaken van het geld.
Dat ligt iets anders. Juridisch kun je makkelijk afdwingen dat je betaald krijgt. Hoe dat moet staat uitgebreid beschreven in het artikel Incasso van facturen (bij een wanbetaler).

Maar het punt is dat je dat pas kan doen als je bereid bent de relatie met de opdrachtgever te beschadigen. En de meeste freelancers hebben de lat daarvoor vrij hoog liggen.

Wat ik een prettige oplossing vind is in zijn algemeenheid (dus los van een bepaalde klantsituatie) een krediet- en incassobeleid bedenken. Zie "planmatig incasseren" in bovengelinkt artikel. In een concreet geval kun je je dan zielloos aan je eigen procedures houden.

Ik moet zeggen, sinds ik het een keer goed heb uitgezocht heb ik er geen moeite meer mee. Ik stuur standaard een herinnering na zoveel weken, doe dan dit en dat en concludeer uiteindelijk dat een klant geen klant meer is. Ik heb één keer daadwerkelijk een factuur via de gerechtsdeurwaarder geïnd.

Wat veel freelancers lijken te doen - en wat ik zelf juist probeer te vermijden - is het betaald krijgen van facturen onderdeel te maken van de persoonlijke relatie met de contactpersonen bij de opdrachtgever. Eindeloos een beroep doen op redelijkheid en aardigheid, dreigen met stoppen met werken, boos worden, slecht slapen

Op die manier beschadigt de relatie toch ook? Waarom stuur je niet gewoon een juridische sommatie? Reken maar dat het dan van de disfunctionerende interimmer naar een hoger niveau in de organisatie gaat.
__________________
René
Met citaat reageren
  #16  
Oud 19 maart 2007, 21:08
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Hum, ik was vandaag op school en heb er maar weer eens naar gevraagd. "Eind van de maand, als de salarissen betaald worden, krijg je het vast." "En, ik zou me er niet zo druk om maken, we betalen altijd maar het duurt gewoon lang."

Zucht...

Eind van de maand ga ik iets doen dat er juridisch uit ziet.

En hoe leer ik dat 'zielloos een procedure volgen'?

Isa
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 20 maart 2007, 02:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle Bekijk bericht
"we betalen altijd maar het duurt gewoon lang."
Da's wel ook mijn ervaring met onderwijsinstellingen. Betalingstermijn 30 dagen, maar de eerste herinnering gaat er pas na 60 dagen uit.

Citaat:
Zucht...
Toch wat meer bufferen in liquide middelen, in plaats van tassen en jassen

Citaat:
En hoe leer ik dat 'zielloos een procedure volgen'?
Tsja, daar heb je me. Laat ik het omdraaien. Wat belemmert je om gewoon te doen wat er in zo'n schema staat? Na zoveel dagen 1e herinnering, persoonlijk contact ter verificatie, na zoveel dagen 2e herinnering, na zoveel dagen sommatie, voor de zekerheid nog 1 telefoontje, na zoveel dagen naar de gerechtsdeurwaarder.

Maar hoe maken we daar een leerobject van?
__________________
René
Met citaat reageren
  #18  
Oud 20 maart 2007, 13:28
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Het knelpunt zit 'm nu juist in de relatie met een opdrachtgever. Bij een van mijn opdrachtgevers (een hoofdredacteur) staat een factuur nu 124 dagen open. De opdrachtgever betaalt mij pas wanneer de uitgever hem betaalt. Oplossing: rechtstreeks factureren aan uitgever (factuur verleggen, is nu gedaan). Probleem: Uitgever betaalt ook bij rechtstreeks zaken doen meestal te laat. De redenen zijn bekend. Deze uitgever 'uitzwaaien' als klant betekent een omzetverlies van ca. 70%.
Een oplossing voor de toekomst zou zijn: afhankelijkheid verkleinen door meer grote/andere opdrachtgevers. Maar daarmee zijn de facturen nog niet betaald. Daarnaast is de uitgever verantwoordelijk voor een voor mij erg interessant project dat ik niet zo maar wil opdoeken.
Kortom, ik begrijp de frustraziones van Isa maar al te goed. Daarom ook hier: driewerf GRRR!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #19  
Oud 11 april 2007, 10:38
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Ik heb vandaag mijn allereerste "eigen" betalingsherinnering verstuurd Ik geloof niet dat het mijn hobby gaat worden
Met citaat reageren
  #20  
Oud 11 april 2007, 12:17
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Ik heb vandaag mijn allereerste "eigen" betalingsherinnering verstuurd Ik geloof niet dat het mijn hobby gaat worden
Ach...het zal vast niet de laatste zijn ;-)Ikzelf moet (en daar ben ik best blij mee) zeggen dat ik niet echt problemen heb om betalingsherinneringen te sturen. Tuurlijk, het is niet leuk en kost veel tijd, maar dat ik er nu emotioneel onder ben...nee totaal niet. Laatst een bedrijf gehad waarvoor ik inmiddels een aantal opdrachten heb uitgevoerd: de eerste betaling liet een tijdje op zich wachten en toen heb ik ze om de drie dagen een betalingsherinnering gestuurd. De derde was met een rentedreiging en toen werd er wel meteen betaald. De volgende opdrachten werden vervolgens mooi binnen de betalingstermijn betaald....Bedrijven kunnen er tegenwoordig vind ik ook niet meer zo gemakkelijk onderuit komen met te zeggen: 'we zijn het vergeten'. Als je een rekening binnenkrijgt kun je met internetbankieren namelijk uiterst gemakkelijk inplannen dat er bijv. over 28 dagen betaald wordt als de betalingstermijn 30 dagen is.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat kost een boekhouder/accountant? Son Administratie 57 19 december 2016 11:09
Wat is intuïtie (en kan je het trainen?) Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 35 22 november 2008 00:08
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22
Wat blijf je moeilijk vinden? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 16 2 oktober 2007 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon