Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony.nauta
Ik ben per september 2011 gestart met een eigen onderneming vanuit een uitkering. In 2011 heb ik geen omzet gedraaid maar wel kosten gemaakt. Ik heb een paar honderd euro naar mijn zakelijke rekening overgemaakt en gebruikt voor deze kosten.
1) Nu ben ik bezig met het invullen van mijn IB. Hoe breng ik bovenstaande in? Moet het ook bij passiva/activa ingevuld worden?
Uiteindelijk wil ik voorkomen dat ik later belasting moet betalen over een bedrag dat ik privé heb ingebracht.
|
Een privé storting verwerk je als zodanig (zie het aangifte programma, hier kun je het bedrag van de privé storting opnemen). Over een privé storting betaal je geen belasting, nu niet en ook in de toekomst niet. Je betaalt belasting over je winst.
Bij activa vul je de bezittingen in van je bedrijf en bij passiva de schulden (o.a. het eigen vermogen).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony.nauta
2) Mis ik in de toekomst veel aftrek omdat ik voor 2011 niet aan de uren criteria voldoe? Wanneer het antwoord ja is: Is dit nog te voorkomen? Ik kon helaas niet later inschrijven omdat anders werken onder de regeling van de UWV niet mogelijk was. Je mag dan niet commercieel actief zijn.
|
Nee, je hebt vijf jaar de tijd om startersaftrek te claimen dus je mist niets als je dit jaar geen winst hebt gemaakt.