Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 mei 2012, 14:40
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard 2013: Auto van de zaak? Woon- Werkverkeer?

Dag allemaal,

Mijn auto staat op de zaak en ik rijd minder dan 500 Km per jaar. Kortom, erg gunstig voor de bijtelling....Tot op heden! Want vanaf 01-01-2013 zou het woon-werkverkeer als 'privé' worden aangemerkt en dus al snel uitmonden in meer dan 500 Km per jaar.

Nu mijn vraag: Is de heen- en terugreis van een ZZP'er naar een klant wel woon-werkverkeer? Volgens de belastingdienst is 'woon-werkverkeer' als volgt gedefinieerd:

"Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.
Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer."

http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...on_werkverkeer

Ik ben meer dan benieuwd naar jullie visie.

Met vriendelijke groeten,

Edo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 mei 2012, 23:28
floris floris is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 mei 2012
Berichten: 4
Standaard

Ik denk dat menigeen hierover wat uurtjes over moet buigen. Zelf zit ik in de situatie dat v/d 5 jaar afschrijving er 3 jaar voorbij zijn .. einde dit jaar (2012).

Dan krijgen we in 2013 dus waarschijnlijk met deze maatregel te maken, misschien na Sept/Okt verkiezingen/regeringvorming wel in een iets gewijzigde vorm. En dan hebben we dus krap de tijd (2mnd) om hierop maatregelen te treffen.

Verhaaltje onbetrouwbare overheid, als je het mij vraagt.
Waarom geldt dit niet alleen voor nieuwe gevallen/contracten?

Na controle, enige tijd geleden, thuis van een BD ambtenaar had ik opgedragen gekregen de auto te waarderen na 5 jaar afschrijven op 10% van de aankoopwaarde (ik mocht niet 100% afschrijven).
Als we zeg maar 3/5 van de afschrijving eind 2012 voltooid hebben, van de overige 90% aankoopwaarde, dan kom ik opgeteld op 36%+10% = 46%.
Hierover zal dus bij 't overgaan v/d auto van zakelijk naar privé de BTW en de inkomstenbelasting betaald moeten worden.

Aannemelijk is dat de betreffende ambtenaar deze berekening zal volgen, en waarschijnlijk zelfs eisen, omdat een taxatie door de meeste garages hoogstwaarschijnlijk lager zal uitvallen.

Ik blijf het volgen en deel hier mijn bevindingen....

-Floris
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 mei 2012, 23:54
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

floris,
Waarschijnlijk mis ik je punt, maar waarom zou je je auto in 2013 naar privé moeten brengen als de woon-werk kilometers prive km worden (nog los van het feit of het kan omdat een eenmaal gekozen vermogensetiketering niet zomaar gewijzigd kan worden)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 mei 2012, 00:14
floris floris is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 mei 2012
Berichten: 4
Standaard

A: de woon-werk kilometers prive km worden, inderdaad maar ook:
B: effectief moet iedereen 20% bijtelling gaan betalen, want binnen de 500 KM w-w verkeer blijf je nooit als zelfstandige!

Nou, kijk .. je hebt een bepaalde omzet in je eenmanszaak. Deze omzet is dusdanig dat je -laten we zeggen- een wat duurdere auto kan aankopen. Gezien de 52% Inkomstenbelasting is dat best aantrekkelijk: de auto is voor meer dan de helft betaald uit geld dat je toch al kwijt was door Inkomstenbelasting. Verder heb je weinig kosten (denk aan benzine, onderhoud en verzekeringen), omdat je je netjes houdt aan de 500KM max privégebruik.

Nu wijzigt de overheid de spelregels. Ineens moet je bijtelling betalen. Laten we uitgaan van de plannen van 20% bijtelling voor iedere lease én zakelijke auto (ik neem aan dat we dezelfde regels opgelegd krijgen). 20% bijtelling is niet iets waar ik op gerekend had. Ineens zakt het onder de genoemde helft van het geld dat je toch al kwijt was aan Inkomstenbelasting. Da's niet leuk.

Waarom denk ik dat een wijziging toch mogelijk moet zijn? Omdat ik uitgegaan ben van een bepaalde kosten/baten rekensom. Als de overheid spelregels wijzigt, ben ik ook voornemens mijn eerdere keuzes te veranderen. Da's logisch, zou Johan (C) zeggen.

Ik ga er van uit dat velen hun huidige toestand willen wijzigen: zoals ik heb uitgelegd, maar ook leaserijders die liefst lopende contracten moeten gaan opbreken om zoals RTL vanavond al meldde bv. electrisch te gaan lease-rijden.

-Floris
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 mei 2012, 00:43
floris floris is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 mei 2012
Berichten: 4
Standaard

Overigens, Roel, ik bedenk me dat je ook hebt afgesproken (etiketering) of je de auto enkel zakelijk of ook privé wilt gebruiken. Je zal dus -afhankelijk van je situatie- ongewild al gaan afwijken. Alles hangt wel af van de precieze inhoudelijke wijzigingen van de plannen: welk pas weer geheel duidelijk zal zijn bij regeringsakkoord tussen politieke partijen na september.

Uit te zoeken zaken:
  • Wat zijn precies de belastingplannen mbt. enkel zakelijk bereden auto's? Weblinks plaatsen + bepaling relevantie voor zelfstandigen.
  • Wordt de definitie van 'woon-werk kilometers' en 'zakelijke kilometers' aangepast? De huidige definitie lijkt vooral bedoeld voor werknemers en dat zijn wij niet.
  • Wordt het toegestaan (door jouw BD inspecteur) om te wijzigen in de vermogens-etiketering van de zakelijke auto. Zo ja, per wanneer (volgende de plannen gaat per 1 oktober 2012 de BTW omhoog, dus bij voorkeur voorr 1 oktober .. dat scheelt weer 2% aan die extra kosten).
  • Situatie sjabloon maken om te beslissen of bij enkel zakelijk bereden auto's het gunstiger is om de auto naar privé over te doen, gezien de bijtellingskosten (20-25%), de resterende looptijd van de afschrijving, de verwachte omzet (belastingschijf 32-52%), en wat ik al nog vergeet.
-Floris
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 mei 2012, 15:24
floris floris is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 mei 2012
Berichten: 4
Standaard

OK,

'n eerste aanzet van de details van de Lente-akkoord plannen vandaag gepresenteerd als 'verantwoordelijkheid nemen in crisistijd' door Kunduz-coalitie staan hier (pdf):

http://static2.volkskrant.nl/static/...ta_267_281.pdf

en de tekst op pag. 13 is het meest interessante: "Met ingang van 1 januari 2013 worden de woon-werkkilometers die worden gemaakt met de door de werkgever ter beschikking gestelde auto (de auto van de zaak of de leaseauto) aangemerkt als privékilometers en tellen daarom mee voor de vraag of er aanleiding is tot bijtelling. Bestaande gevallen worden geëerbiedigd. Dit overgangsrecht wordt momenteel uitgewerkt."

Ik maak hieruit op dat vooral de details van het 'overgangsrecht' spannend zijn voor mij en anderen. Maar een goed begin is dat 'bestaande gevallen worden geëerbiedigd' waaruit ik opmaak dat er alleen voor nieuwe gevallen de nieuwe strengere regels gaan gelden. Zoals het hoort....

-Floris
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juni 2012, 11:23
kdtoonen kdtoonen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 juni 2012
Berichten: 1
Standaard

Hoe zit dat dan als je auto als privé te boek staat en je zakelijke kilometers wegschrijft als kosten in de boekhouding? Ik schrijf nu 19 ct per kilometer als kosten. Kan dat in 2013 nog steeds? En hoe zit het met de teruggave op de btw op bv benzine? Nu vraag ik een verhoudingspercentage (zakelijk/privé) terug van btw op benzine en onderhoud.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Oude auto op de zaak fgd007 Administratie 6 12 juli 2012 23:18
Inkomstenbelasting Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken? Obbens Belasting 9 27 juli 2009 19:12
auto van de zaak...ik wil er van af :) Wil W Al die andere praktische dingen 5 30 juli 2006 22:02
Auto op naam van eenmanszaak? Freelancer Al die andere praktische dingen 4 24 april 2006 20:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon