Kan mij hier helemaal bij aansluiten! Specialisatie is een kracht, het maakt je meer untouchable (The world is flat, lees dat boek
) mits je natuurlijk het juiste specialisme kiest. Wat wel helpt is (werk)ervaring en affiniteit met je werkgebied, maar dat laatste kan ook komen door zelfontwikkeling. Lezen, surfen, rapporten doorwerken, seminars/congressen/beurzen bezoeken en veel mensen spreken. Inderdaad, netwerken dus, maar in een niche of een branche of een sector.
Voor tekstschrijvers geldt misschien 'een tekst is een tekst is een tekst', maar ik geloof daar niet in. Net zo als de ene webdesigner de ander niet is. Maar roepen dat je ergens in gespecialiseerd bent en je netwerkstrategie daar ook op laten aansluiten, dat roept wellicht de angst op dat je ergens omzet zou kunnen mislopen. Onzin natuurlijk, want je loopt
altijd omzet mis en haalt andere omzet binnen.
Kiezen voor de breedte (zowel qua netwerk als qua propositie) kan er voor zorgen dat je niet opvalt in de grijze massa
: er is meer dan genoeg aanbod van mensen die zeggen dat ze alles kunnen of all round zijn. Omgekeerd dwing je jezelf niet tot ontwikkeling van domeinkennis, waardoor je als generalist nooit specialistischer werk kunt aannemen
.
Waren ze er maar meer, de specialisten (ik ben er hard naar op zoek).
BTW @ Rene, was je toevallig bij de NVB of bij het NIN? Kijk anders ook even op
www.ikmagazine.nl