Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 11 juli 2007, 11:12
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Eigenlijk vind ik het vreemd dat ik regelmatig gebeld wordt over investeringen in China, de reorganisatie van mijn personeelsafdeling (n=1), een nieuw concept voor rietmatmarketing, ..., maar nooit door freelancers die best iets zinnigs te bieden zouden hebben.
Ik heb een tijd voor een kleiner bedrijf gewerkt. Mijn favorieten:
* de eindverantwoordelijke voor het sanitair (één wc): "tja, daar hangen we allemaal wel eens een nieuw wc-rolletje op."
* de manager van de koffie en theevoorzieningen (twee senseo´s en een waterkoker)

En verder een bombarement van vragen (volgens mij kreeg ik soms wel vijf of zes van dit soort telefoontjes per dag) naar de meeste vreemde functies voor een bedrijf waar vier mensen vast werkten.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 juli 2007, 11:19
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Hanteer het juiste jargon, want echte Lancelotters hebben veel functies:

- chief executive sanitairy operations
- manager housing
- chief purchasing officer
- head of IT department
- senior management assistant of the chairman of the board of directors
- customer services director
- manager after sales
- manager large accounts
- director EMEA (Europe, Middle East, Africa, die laatste twee als je wel eens een ansichtkaart uit die regio's ontvangt).

Vergeet niet: iedere Lancelotter is zowel DGA (directeur/grootaandeelhouder)en DMU (decision making unit)! Laat ze maar komen, die telemarketinghyena's.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 juli 2007, 13:18
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Ik wordt altijd heel blij van de post geadresseerd aan degene die die verantwoordelijk is voor de personeelsuitjes .
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 juli 2007, 13:25
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

En als we dat nou ook van de belasting af konden trekken, die personeelsuitjes, dan werden we helemaal erg blij.

Ik ga namelijk volgend week met hele bedrijf een week naar Frankrijk
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #15  
Oud 28 september 2007, 13:26
Hilde Hilde is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Dag,

Zelf ben ik nog maar net een paar maanden bezig als freelance illustrator/ontwerper. De vraag in deze discussie "kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?" zou ik niet direct met ja of nee kunnen beantwoorden.

Momenteel timmer ik hard aan de weg om opdrachten binnen te halen en dat doe ik op verschillende manieren:
-twee eigen websites gemaakt en deze aangemeld bij zoekmachines, startpagina's, linkjes geruild, enzovoort. De zoektocht naar nieuwe linkruilen gaat constant door. Hoe meer bezoekers, hoe beter!
-ik ga op een beurs staan en daar deel ik ook visitekaartjes uit.
-ik registreer me op forums die liggen in het verlengde van m'n bezigheden.
-ik deel visitekaartjes en webadressen uit aan vrienden, familie en kennissen.

Koude acquisitie heb ik ook al gedaan , hoewel ik dat -net als zo te lezen veel anderen- best eng vind. Eerst maak ik van tevoren een lijst met adressen en telefoonnummers van mogelijk interessante bedrijven, vervolgens ga ik af en toe een ochtendje bellen.
Het eerste telefoontje is het engst, maar eigenlijk valt het me toch altijd mee als ik eenmaal aan het bellen ben. Het is zeker de moeite waard om zelf actief potentiële klanten te benaderen, al was het alleen maar om meer informatie over de markt te krijgen.
Via deze manier van koude acquisitie heb ik tot nog toe twee afspraken kunnen maken om mijn werk te laten zien bij een bedrijf, het is misschien niet zo heel veel, maar toch meer als niets.

Verder benader ik ook bedrijven via mailtjes met mijn verhaal en dat werkt vaak ook heel goed, ik heb er in elk geval al 1 concrete opdracht door binnen kunnen halen.

Hilde
__________________
www.hildereurink.nl DTP, webontwerp, dessinontwerp
www.schildertuin.nl website vol creativiteit
Met citaat reageren
  #16  
Oud 18 oktober 2007, 00:58
MarktGrip
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Ik vraag mij altijd af: waarom vinden mensen koude acquisitie eng? Mensen bijten niet door de telefoon, normaal gesproken sowieso niet. Als jij je er niet doorheen probeert te drammen en ook een nee respecteert, ligt de irritatie-grens vrij laag. Je leert daarnaast ook nog eens wat er in de markt leeft. Zie het als een verkapt marktonderzoek.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 oktober 2007, 01:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarktGrip Bekijk bericht
(...)Mensen bijten niet door de telefoon, normaal gesproken sowieso niet. Als jij je er niet doorheen probeert te drammen en ook een nee respecteert, ligt de irritatie-grens vrij laag. Je leert daarnaast ook nog eens wat er in de markt leeft. Zie het als een verkapt marktonderzoek.
1. Als ik zou kunnen bijten door de telefoon, zou ik het soms zeker doen, met name bij cold calling.

2. De irritatiegrens ligt vrij hoog. Niet voor niets ligt de telemarketingsector (BtC, maar ook BtB) onder vuur en is wetgeving voor BtC in de maak.

3. Als je wil weten wat er in de markt leeft, ga dan echt marktonderzoek doen. Ook dat stuit overigens op steeds meer weerstanden (denk aan de polls op websites en de websurveys waarmee je om de oren wordt geslagen als je aan het surfen bent).

Netwerken is toch echt de enige oplossing. En bovendien de meest leuke en bevredigende en goedkope met het hoogste rendement.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 oktober 2007, 01:23
MarktGrip
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Als men goed luistert tijdens cold calling horen zij heel veel informatie (concurrenten, prijsniveau's, etc) waar zij hun voordeel mee kunnen doen. Die informatie kunnen ze naast zich neerleggen, want het doel is niet bereikt = afspraak/opdracht. Of je gebruikt het om je gesprekstechniek te verbeteren. Dat bedoel ik met verkapt marktonderzoek.

Daarnaast kan je door jouw toon en houding heel veel irritatie wegnemen. Benader hen, zoals jij zelf ook benaderd wilt worden. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om gebeld te worden, soms hebben ze een goede aanbieding. Maar een nee is ook daadwerkelijk een nee. Zolang dat bij mij gerespecteerd wordt, heb ik er geen probleem mee om gebeld te worden.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 oktober 2007, 09:28
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarktGrip Bekijk bericht
Als men goed luistert tijdens cold calling horen zij heel veel informatie (concurrenten, prijsniveau's, etc) waar zij hun voordeel mee kunnen doen. Die informatie kunnen ze naast zich neerleggen, want het doel is niet bereikt = afspraak/opdracht. Of je gebruikt het om je gesprekstechniek te verbeteren. Dat bedoel ik met verkapt marktonderzoek.
Dat begrijp ik. Cold calling is een van de methoden, maar er zijn ook andere methoden om hetzelfde doel te bereiken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarktGrip Bekijk bericht
Daarnaast kan je door jouw toon en houding heel veel irritatie wegnemen. Benader hen, zoals jij zelf ook benaderd wilt worden. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om gebeld te worden, soms hebben ze een goede aanbieding. Maar een nee is ook daadwerkelijk een nee. Zolang dat bij mij gerespecteerd wordt, heb ik er geen probleem mee om gebeld te worden.
Goede outbound sales calls kunnen doen, dat vergt wel wat training. "Benader hen zoals jij ook zelf benaderd wil worden" is daarbij natuurlijk heel betrekkelijk. Je verplaatst je daarmee primair in je zelf en niet in je klant. Waarom in deze moderne tijden nog kiezen voor omstreden methoden? Het afbreukrisico is gewoon te groot: je krijgt meer negatieve reacties dan nodig is (storen + leuren = antireclame) en de opbrengst van dit soort verkooptechnieken is bijzonder laag (hooguit 1 % conversie). Of zie ik dat verkeerd?

Gelukkig is er onderzoek gedaan naar de irritatie rondom telemarketing:
"91,8 procent van de Nederlandse consumenten ervaart cold calling als storend. Ruim de helft (56 procent) vindt telemarketing storend genoeg om zich hiervoor volledig te laten afsluiten bij Infofilter." (Bron: Telecommerce, naar aanleiding van SEO Onderzoek van dit jaar).

Hoewel ik net als jij niet maatgevend ben voor de gemiddelde BtB klant, word ik wel gek van ongewenste telefoontjes. Vooral omdat de intelligentie die er achter zit meestal beneden peil is: ik zou niet in de doelgroep moeten zitten, ze vragen naar de verkeerde naam, ze spreken geen normaal nederlands, ze breken in zonder te vragen of het uitkomt, ze maken de doelstelling vooraf niet helder, ze vragen achteraf niet of ik mijn gegevens uit hun bestand wil laten verwijderen (dat laatste, het recht van verzet bieden, is overigens VERPLICHT ).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 oktober 2007, 10:03
MarktGrip
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Goede outbound sales calls kunnen doen, dat vergt wel wat training. "Benader hen zoals jij ook zelf benaderd wil worden" is daarbij natuurlijk heel betrekkelijk. Je verplaatst je daarmee primair in je zelf en niet in je klant. Waarom in deze moderne tijden nog kiezen voor omstreden methoden? Het afbreukrisico is gewoon te groot: je krijgt meer negatieve reacties dan nodig is (storen + leuren = antireclame) en de opbrengst van dit soort verkooptechnieken is bijzonder laag (hooguit 1 % conversie). Of zie ik dat verkeerd?

Gelukkig is er onderzoek gedaan naar de irritatie rondom telemarketing:
"91,8 procent van de Nederlandse consumenten ervaart cold calling als storend. Ruim de helft (56 procent) vindt telemarketing storend genoeg om zich hiervoor volledig te laten afsluiten bij Infofilter." (Bron: Telecommerce, naar aanleiding van SEO Onderzoek van dit jaar).

Hoewel ik net als jij niet maatgevend ben voor de gemiddelde BtB klant, word ik wel gek van ongewenste telefoontjes. Vooral omdat de intelligentie die er achter zit meestal beneden peil is: ik zou niet in de doelgroep moeten zitten, ze vragen naar de verkeerde naam, ze spreken geen normaal nederlands, ze breken in zonder te vragen of het uitkomt, ze maken de doelstelling vooraf niet helder, ze vragen achteraf niet of ik mijn gegevens uit hun bestand wil laten verwijderen (dat laatste, het recht van verzet bieden, is overigens VERPLICHT ).
Ik ben het helemaal met jou eens dat er nog meer (en betere) methode zijn. Echter alle punten die jij opnoemt en als storend ervaart, zijn irritatiepunten die je heel makkelijk had kunnen voorkomen. Dit zijn punten die vaak voortkomen uit ongemotiveerde callcenter-agents (ben ik ook geweest als student ), die geen passie hebben voor het te vertegenwoordigen bedrijf. Iets waar het bij de gemiddelde freelancer niet aan zal ontbreken.

Cold calling zou ik dus niet zomaar in een hoek schuiven (het moet je wel liggen), want het geeft op de korte termijn resultaat. Netwerken is beter, maar kost meer tijd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
marketing


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon