Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door youneedstyle
Nu besefte ik me dat ik in een voorgaand kwartaal mijn aangifte incorrect heb ingevuld. Is dat nog recht te trekken?
|
Eigenlijk is het 't meest verstandig de KO regeling pas achteraf, over het gehele jaar in 1 keer te berekenen.
Per maand/kwartaal is best prettig, maar alleen als je zeker weet dat je de jaargrenzen gaat halen.
Want de KOR wordt toegepast op een heel jaar. Als je dus in 2 kwartalen de (kwartaal-)KOR hebt toegepast en je krijgt een spetterende tweede helft van het jaar, kan blijken dat je -op jaarbasis- helemaal geen recht hebt op de KOR. Je moet dan de KOR van die eerste 2 kwartalen terugbetalen.
Wat wij, als administratiekantoor, veelal doen is de KOR (zeker ingeval van twijfel) in kwartalen nog niet toepassen.
Bij samenstellen van de jaarrekening, blijken nog wel eens vaker kleine aanvullingen geboekt te moeten worden (vergissingen, overlopende posten, andere nieuwe info, enz).
Vervolgens maken wij, dus achteraf, een zogenaamde "suppletie-aangifte"... een aanvullende aangifte dus. Dit doen we gewoon in briefvorm, maar er zijn ook formulieren te downloaden van de belastingdienst site.
De tekst is dan ongeveer :
"Bij het samenstellen van de jaarcijfers over 200x van {bedrijf} is gebleken dat te veel/weinig omzetbelasting is afgedragen....bijgaand gelieve u...berekening aan te treffen voor....wij verzoeken u een aanslag zonder boete op te leggen voor resterende bedrag..."
Eigenlijk is deze suppletie niet meer en niet minder dan een gehele jaaraangifte in 1 keer. HIER brengen wij de eventuele KOR in mindering, om vervolgens -onderaan de streep- te vermelden welke 4 aangiften BTW in het jaar reeds zijn gedaan.
Hieruit volgt de ultieme correctie (meestal niet te veel hopen we dan), welke bijbetaald of terugontvangen wordt. Voor deze suppletie wordt een aanslag of beschikking opgelegd en hoef je dus nog niet uit eigen beweging te betalen.
Als de suppletie niet te laat is (zijn regels voor, weet ik even niet uit mijn hoofd) EN als het bedrag niet te hoog is in relatie tot de normale kwartaalaangiften, zal ook geen boete ofzo worden opgelegd.