ZZP'er haalt omzet binnen via sociale media
Het eerste kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer heeft uitgewezen dat maar liefst 86,6% van de ondervraagde zelfstandig ondernemers actief is op online sociale netwerken. LinkedIn geniet hier met 82,6% duidelijk de voorkeur, op lange afstand gevolgd door Twitter met 19,6%. Gemiddeld besteden zpp’ers jaarlijks 25% van hun tijd aan acquisitie – een kwart van de ondervraagden geeft aan weleens één of meerdere opdrachten uit de nieuwe sociale media te hebben gegenereerd.
Het ZZP-panel, dat inmiddels uit 940 zelfstandigen uit 15 verschillende sectoren (met de zakelijke dienstverlening als meest vertegenwoordigde sector) bestaat, werd gepeild over terugkerende thema’s zoals ‘vertrouwen in de Nederlandse economie’ en ‘ontwikkeling omzet en resultaat’. Een vast onderdeel van de ZZP Barometer is het actuele thema, waarbij deelnemers een set vragen omtrent een actueel thema voorgelegd krijgen. Dit eerste onderzoek stond de vraag “Hoe werf je opdrachten als zzp’er?” centraal en werd inzicht verkregen in de hoeveelheid tijd die besteed werd voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten en de rol van de nieuwe sociale media (LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook en Ning).
Enkele interessante uitkomsten van de ZZP Barometer zijn:
- 50,1% is het in meer of mindere mate eens met de stelling “De Nederlandse economie staat er over 6 maanden beter voor dan nu”, tegenover 17,9% oneens.
- Het vertrouwen in de eigen onderneming is met 52,4% optimistisch gestemden tegenover 8,3% pessimisten minstens zo groot.
- Slechts 2,7% geeft aan te willen of moeten stoppen met de onderneming.
- Winst als percentage van de omzet is bij vrouwen met 53,7% aanzienlijk hoger dan 40,7% bij mannen.
- Tweederde van de zzp’ers maakte in het vierde kwartaal van 2009 winst, 16% leed verlies.
- 73,3% beschikt over financiële reserves, hiervan zegt 31,2% tegenvallende resultaten over een periode langer dan 12 maanden te kunnen opvangen.
Hebben jullie weleens nieuwe klanten binnen gehaald via social media?