Te druk: wat dan?
Ik mag niet klagen over mijn werkvoorraad. Vorig jaar heb ik ruim boven mijn verwachting verdiend, en met mijn huidige werkvoorraad zit ik al aan de verwachting voor dit jaar.
Zoiets heeft natuurlijk ook een keerzijde: ik ben nu zeker een of twee avonden in de week nog bezig met werk en in het weekend schiet ik er vaak ook nog een paar uurtjes in. Door de drukte merk ik ook dat ik wat minder scherp ben met mijn administratie, inclusief de facturering.
Nu wist ik van tevoren natuurlijk ook wel dat freelancen geen 9-5 baan is, maar ik wil het liefst wel een beetje binnen de perken houden. Ik ben niet voor niets samen gaan wonen met mijn vriendin; dat moet ik me niet steeds afsluiten achter een computer.
Nu dient zich weer een projectje aan. Vast leuk, maar dat betekent voorlopig alleen maar nog meer avonduurtjes vullen. De prospect laten wachten tot ik meer tijd voor hem heb is geen optie; net als iedereen heeft hij óók haast en moet het op korte termijn gebeuren. Daar heb ik eigenlijk niet veel zin in. Ik kan hem natuurlijk doorsturen naar een bevriende freelancer die soortgelijk werk doet als ik, maar dat betekent waarschijnlijk ook dat ik de prospect "voorgoed" kwijtraak. En een goede werkvoorraad nu zegt natuurlijk niet zoveel over de werkvoorraad in de toekomst.
Hoe gaan andere freelancers hiermee om? Werken jullie volgens het principe "pakken wat je pakken kan" of zeggen jullie ook wel eens "Nee"?
|