Hulp nodig bij opmaak balans
Ik doe dit jaar voor het eerst IB-aangifte voor ondernemers (i.t.t. tot particulier) en krijg nu dus te maken met aangifte-dingen waar ik nog niet eerder echt aandacht aan had besteed bij mijn eenmanszaakje.
Nu moet ik dus mijn eigen administratie een beetje op orde brengen door het maken van een balans, winst- en verliesrekeningen zodat de aangifte een beetje vlotjes verloopt (ook in de toekomst). Het roept echter tal van vragen op.
Ik ben een leek in boekhouden, dus ik zit me enorm in te lezen in al die begrippen. Het meeste snap ik nu echter wel. Het uitbesteden aan een boekhouder is wat overdreven gezien de kleine omvang van mijn administratie.
Mijn vragen:
1.) Ik heb geen zakelijke rekening. Al mijn zakelijke en privétransacties lopen dus door elkaar. Wat moet ik nu neerzetten bij Liquide Middelen? Moet ik mijn privébanksaldo neerzetten, of mijn bedrijfsinkomsten, of gewoon 0,-? Want ik heb in feite geen liquide middelen IN mijn zaak zitten...Ik doe af en toe een aankoop direct met mijn privégeld, maar die moet ik dan aan de creditzijde bij Eigen Vermogen als privéstorting neerzetten? En alles wat ik binnenkrijg aan inkomsten (betaalde facturen), als privé-opname?
2.) Moet ik BTW die ik niet hoef te betalen vanwege de KOR, op de balans zetten? Zo ja, onder welk kopje?
3.) Telt die niet te betalen BTW als gevolg van de KOR eigenlijk mee als bedrijfswinst? Dus ik betaal er inkomstenbelasting over?
Nou, tot dusver. Verdere tips zijn ook welkom.
__________________
Colin Cramm Illustratie & Animatie
|