Vriendin zzp'er laten worden, laten factureren, om onder grens huurtoeslag te blijven
Zoals de meeste wel zullen weten hier is het sinds 1 januari 2013 van belang dat je voor de fiscus een notarieel samenlevingscontract hebt afgesloten om elkaars fiscaal partner te mogen zijn. Dit kost al gauw zo een 500 euro.
Nu is mijn situatie zo dat ik als zzp'er werk en mijn vriendin studeert. In 2012 waren wij elkaars fiscaal partner omdat we aan de voorwaarde voldeden van samenwonen alleen. Hierdoor kregen wij huurtoeslag omdat ons gezamenlijk inkomen de grens niet overschreed.
In 2013 zijn wij elkaar fiscaal partner dus niet meer en verdien ik teveel om huurtoeslag te ontvangen. Ik zou een samenlevingscontract kunnen overwegen, maar dat vind ik zonde van het geld.
Mijn vraag is of het mogelijk is en mag om tot de huurtoeslag grens te factureren onder mijn bedrijfsnaam en de rest te factureren onder de (nog aan te vragen) bedrijfsnaam van mijn vriendin, zodat we beide net onder de grens blijven verdienen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag.
|