Nazorg/after sales
Ik was laatst bij een lezing van een ondernemer die ervaring had met freelance tekstschrijvers. Hij ervoer de nazorg in het algemeen als beneden peil. 'Ik kreeg nooit een belletje als de opdracht eenmaal afgehandeld was. Nooit een belangstellende vraag of de tekst uiteindelijk opgeleverd heeft wat ik ervan had verwacht. Tja, dan ga ik zo'n persoon niet nog een keer bellen voor een nieuwe opdracht. '
Dit zette ons toehoorders/freelancers wel aan het denken. 'Maar we willen ons niet opdringen, niet de indruk wekken dat we om een nieuwe opdracht bedelen', was onze reactie. 'O, maar een oprechte blijk van belangstelling ervaar ik helemaal niet als opdringerig', was de reactie van de ondernemer. 'En ik ben echt niet van mijn stuk als je informeert of er nog een vervolgopdracht in het verschiet ligt. Jullie moeten niet zo afwachtend en preuts zijn.'
Ik ben wel benieuwd hoe andere freelancers omgaan met de nazorg/after sales en welke reacties zij van opdrachtgeevers krijgen. Wat is de goede balans tussen opdringerigheid en gezonde belangstelling?
|