Veel freelancers slaan het over: het schrijven van een ondernemingsplan. Ze vinden het te veel gedoe en hebben geen geld nodig van de bank. Eigenlijk is dit onterecht. Bij het schrijven van het plan kom je erachter of je wel aan alles hebt gedacht en of je plannen voldoende hout snijden, niet alleen financieel, maar juist ook inhoudelijk.
Het is een misvatting dat je het ondernemingsplan ook alleen maar bij de start van je bedrijf schrijft. Elke paar jaar je plannen overdenken, bijstellen en toetsen op haalbaarheid is geen overbodige luxe. Er is nu een checklist aan de hand waarvan je je ondernemingsplan kunt opstellen:
http://www.lancelots.nl/starten/ondernemingsplan.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zo'n plan schrijven voor zichzelf en niet speciaal voor de bank, en of dat in hun gevoel bijdraagt aan het succes van de onderneming. Ikzelf vind dat ik het zou moeten doen, maar in de drukte van alledag staat dit eeuwig op het lijstje 'to do'. Hoe is dat bij jullie?
Ysolde