VAR verklaring BV
een opdrachtgever vraagt voor het eerst (sinds 6 jaar) of ik een VAR-verklaring wil aanvragen, anders betalen ze slechts 70% van mijn facturen.
Nu is het probleem dat ik de afgelopen maanden en het komend jaar inderdaad erg veel voor hun heb gewerkt, en ga werken.
Een deel van de werkzaamheden zijn zelfstandig, voor een ander deel (50%)vervang ik eigenlijk andere werknemers, vandaar dat ze om de VAR verklaring vragen. Deze vervangende werkzaamheden vallen eigenlijk ook niet onder mijn bedrijfsomschrijving.
Nu hebben ze zelf aangegeven dat de VAR niet nodig is als ik van eenmanszaak naar BV overga. Hetgeen mij ook logisch lijkt, omdat ik in dat geval veel meer belasting ga betalen als DGA, en dus eigenlijk niet de loonbelasting ontloop.
Maar nu lees ik echter dat de belastingdienst ook in dat geval VAR verklaringen afgeeft. Mijn vraag is dus eigenlijk, of het wel klopt dat als ik een BV opricht er geen problemen meer met de belastingdienst kunnen ontstaan.
De opdrachtgever wil geen problemen, en van hun mag ik per uur meer factureren ter compensatie van de extra belastingen die ik moet betalen, zolang zijzelf maar de zekerheid hebben dat ze geen extra aanslagen ontvangen.
Ik had me ook al in het ZZP gebeuren verdiept,
maar dit komt denk ik financieel op het zelfde neer (kosten & belastingen),
en ik heb het idee dat ik dan geen volledig bedrijf ben,
gelet op het in de toekomst eventueel investeren & personeel in dienst nemen.
De ultieme vraag is eigenlijk : wat zijn m'n opties
|