Drie vragen mbt inkomstenbelasting
Hallo mede-ondernemers,
Ik heb eigenlijk drie brandende vragen mbt de inkomstenbelasting. Aangezien de belastingdienst vandaag dicht is wend ik mij tot jullie. Advies is erg welkom.
1. Een hele eenvoudige vraag denk ik maar ik kan het antwoord niet vinden. Elke ondernemer moet voor 1 april zijn IB hebben verstuurd. Nu vraag ik mij af of er ook al direct betaald moet worden. Ik betaal maandelijks een bedrag van mijn schatting maar moet volgens eigen berekening net wat bijbetalen. Moet je dat direct doen (zoals bij de OB) of gewoon een aanslag of iedt dergelijks afwachten?
2. Voor het eerst heb ik dit jaar een accountant, het scheelt mij veel werk en waarschijnlijk ook geld. De accountant is alleen aanstaande maandag niet aanwezig. Natuurlijk verwacht ik wel dat mijn papieren zijn verstuurd volgens afspraak (voor 1 april). Is dit te controleren?
3. Normaliter betaal ik maandelijks een bedrag aan schatting IB. Voor 2008 had de belastingdienst een nieuwe schatting gemaakt en heb ik wederom het formulier voor automatische incasso ingevuld en opgestuurd. Nu vond ik gisteren uit dat de belastingdienst nog niets heeft afgeschreven. Ik denk dus dat de machtiging niet is aangekomen en inmiddels ben ik te laat. Ik heb gisteren daarom snel twee termijnen overgemaakt en wil maanden wederom een machtegingsformulier insturen. Wat is de sanctie van de belastingdienst?
Alvast superbedankt!
|