Ik ben zelf sinds 1997 werkzaam als freelancer in de ICT. Elke keer als ik op zoek ben naar een nieuwe opdracht merk ik dat het steeds moeilijker wordt om direct bij de eindklant terecht te komen.
Daarom heb ik
werkinuitvoering.org opgezet: Een online community voor freelancers. Freelancers weten vaak als eerste wanneer nieuwe vacatures beschikbaar komen bij hun huidige opdrachtgever(s). Hoe vaak krijg je niet de vraag: "Ken jij nog iemand met de zelfde skills als jij...". Meestal moet je daar met nee op antwoorden. Niet omdat dat je geen mensen kent, maar ze zijn vaak allemaal al aan het werk.
Via werkinuitvoering.org wil ik op non-profit basis freelancers elkaar laten helpen bij het invullen van vacatures, direct bij de eindklant of met 1 schakel er tussen (bijvoorbeeld i.g.v. preferred suppliers).
De effectiviteit van zo'n community hangt af van 2 zaken. De grootte en de content.
- Grootte: Gebruik je eigen netwerk om zo veel mogelijk mensen zich aan te laten melden. Mond op mond reclame werkt in dit geval het best.
- Content: Weet je een opdracht, meldt hem aan. Hoe meer openstaande vacatures worden geplaatst en ingevuld hoe meer waarde de community krijgt.
Graag jullie reactie,
Kenneth Hammink