Een aantal beginnersvragen
Hallo mensen, ben net voor mezelf begonnen (naast mijn vaste werk) en ik heb wat vragen over mijn administratie. Wat ik precies moet bijhouden en zo:
-Het is me niet duidelijk welke transacties ik precies in mijn kasboekje moet zetten. Alles wat met de zaak te maken heeft, of het nu van mijn privé of zakelijke rekening komt toch? Wat me brengt tot de volgende vraag:
- Als ik iets van mijn privérekening koop voor de zaak, hoe voer ik dat dan op in mijn kasboekje?
- Als ik van mijn zakelijke rekening iets koop voor prive gebruik, hoe voer ik dat dan op?
- Als ik van mijn privérekening geld wil storten (als investering of zo, niet echt met een doel) op mijn zakelijk rekening, hoe voer ik dat op?
- en nog een laatste over het belastingsgebeuren. ik betaal dus twee soorten belasting per kwartaal aan de BD toch? BTW en inkomstenbelasting.. dat btw gedoe snap ik wel denk ik, maar inkomstenbelasting.. ik snap heel dat princiep van "aftrekbaar van de netto winst" nog niet zo goed. Hoe bereken je dat uberhaupt? Kan iemand me dat uitleggen?
Sorry voor de vele vragen mensen, maar alvast bedankt voor jullie hulp!!
mvg Allard
moet je VAR verklaring leveren aan elke opdracht gever
|