Ik heb een probleem met een klant en zijn betalingen (of het uitblijven ervan).
Facturen worden ruim na de betalingstermijn betaald. Zelfs na herrinnering, duurt het nog een tijd dat de betaling op de rekening staat.
Er stonden vorige week nog 4 facturen open ( 2 facturen van juli
, de laatste van eind sept.) met een totaal van ruim 2500 euro.
Vorige week netjes per post een herrinnering verstuurt met de 4 facturen.
Nu wil de klant nieuwe licenties hebben , en ik heb aangegeven deze pas te bestellen op basis van vooruit betaling, ivm de openstaande posten.
Krijg ik de volgende reactie op: "
Alles in een keer vooraf vind ik een beetje te…….!"
Nu is er donderdag een betaling gedaan van 2 facturen. Ik heb gisteren gemaild, met de vraag of er een vergissing is gemaakt met de betaling.
Krijg ik hier de volgende mail op terug:
"Ik maak geen vergissing met betalingen hoor. Ik probeer alles netjes te betalen tussen de 4 en 8 weken.
De factuur xx is vandaag betaald en de laatste daar wil ik even 6 weken voor zetten hoor……………….en dat is een hele mooie betaaltermijn.
Ik heb ook betaaltermijn van 14 dgn op mijn facturen, maar er is dan ook niemand, die zich daar aan houdt.
Dus ik verzoek je om toch vast actie te ondernemen ......"
Ik ben dus helemaal niet van plan om enige actie te ondernemen, totdat het geld is ontvangen.
Dat zijn klanten niet betalen binnen de betalingstermijn, lijkt me niet mijn probleem.
Bovendien krijg ik daarna de klacht, dat mijn facturen hoger zijn dan zijn vorige IT bedrijf, terwijl mijn uurtarief lager ligt.
Krijg op dit moment heel erg de neiging om afscheid te gaan nemen van deze klant. (uiteraard nadat de betaling voldaan is)
Eigenlijk wil ik de wettelijke rente niet eens doorgaan rekenen (al is het mijn goed recht)
Hoe ga ik op een "nette" manier de klant aan zijn betaling herrinneren.