Hallo Mensen,
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ga me inschrijven bij de kvk en dus belastingdienst
.
Nu ben ik bezig met het formulier "Voorbereiding Gemeenschappelijke Inschrijving" en heb daar enkele vragen over.
In het kort mijn situatie:
Ik studeer momenteel nog (richting: Multimedia) en wil daarnaast freelance opdrachten gaan doen. Momenteel heb ik al 2 opdrachten/opdrachtgevers, waarvan 1 grotere opdracht.
Bij het invullen loop ik tegen de volgende vragen op:
- Maak een schatting van uw omzet in een volledig kalenderjaar
- Erg moeilijk te schatten aangezien dit van het aantal opdrachten afhangt (en de omvang). Kan ik hier bijv. €4000 neerzetten?(incl. of excl btw?) Dit zal in de toekomst waarschijnlijk hoger worden, maar voor het moment is dit wel realistisch.
- Maak een schatting van de kosten/inkopen/investeringen in een volledig kalenderjaar
- Het enige wat ik kan bedenken is een aan te schaffen laptop voor mijn werkzaamheden. Bijvoorbeeld €2000 hier invullen?
- Maak een schatting van de winst of het verlies van de onderneming in een volledig kalender jaar.
- De winst zal waarschijnlijk ook rond de €4000 zijn, aangezien ik niet veel hoef af te dragen (kleine ondernemers regeling = geen btw betalen dacht ik).
Als het hier al eerder is besproken zou een link ook fijn zijn.
Als er dingen onduidelijk zijn licht ik het graag toe.
Graag advies