Ik heb voor twee maanden facturen uitstaan bij een tussenbureau. Nu heb ik van mijn eindopdrachtgever te horen gekregen dat er een grote kans is dat deze club in financiële problemen zit. De situatie is als volgt:
- Ik factureer de tussenpartije na elke kalendermaand.
- Zij factureren door aan de eindopdrachtgever (met opslag).
- De eindopdrachtgever heeft een betalingstermijn van 2 maanden en maakt dan het geld over naar de tussenpartij.
- De tussenpartij maakt het geld, uiterlijk 1 dag nadat zij het hebben binnengekregen, over naar mij (minus opslag).
De eindopdrachtgever heeft een betalingsverplichting naar de tussenpartij en moet ook betalen als het bedrijf in surseance van betaling is. Vorige week heb ik mijn geld nog gekregen (factuur maart), dus wat dat betreft is er nog geen geld "verdwenen".
Er staan nu twee facturen uit (april en mei). Mijn contract loopt tot eind deze maand, dus officieel moet ik juni ook nog via de tussenpartij factureren. Ik werk echter op uurbasis, dus dat zou ik kunnen drukken (vakantie gehad). Daarna is het contract afgelopen.
Ik kan natuurlijk een creditfactuur sturen, maar ja... Als zij toch mijn eindopdrachtgever facturen, dan heb ik helemaal geen poot om op te staan. Mijn eindopdrachtgever is een financieel gezond bedrijf en is volledig op mijn hand (heeft mij ook geinformeerd over de situatie), dus dat is geen probleem.
Hoe zou ik met zo'n situatie om moeten gaan?