In een andere tread werd geschreven:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvdGriend
Te gek!
Van de week even geproefd aan life hacking. Een van de mechanismen die klant-leverancier relatie compleet kan veranderen, is: laat de klant bepalen wat hij/zij jouw dienst waard vindt.
In een zaal vol ondernemers werd gevraagd hoeveel ondernemers verwachten voor hun 'waar' meer te ontvangen als zij de waardebepaling (en betaling) overlaten aan hun klant..... ongeveer 30% van de ondernemers.
Ik overweeg dit mechanisme toe te passen op mijn opdrachtgevers... Discussie over de prijs is dan einde oefening.
Al ervaringen??!!
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musthave
Ik ben benieuwd naar je experiment, als je het doorvoert, maar het lijkt me echt niet voordelig uitdraaien voor de dienstverlener/ondernemer/freelancer. Vaak hebben klanten absoluut geen besef van hoeveel tijd er in bepaalde dingen kruipt hoeveel dat werkelijk waard is (vertaald naar een uurtarief). Ik weet 100% mocht ik mijn klanten laten beslissen, ik zou een jaar droog brood kunnen eten en in de schulden belanden, want ik zou vér onder de gangbare prijs vergoed worden. En dat heeft dan niets te maken met de kwaliteit die ik lever, maar klanten denken vaak dat ik alles in 10 minuutjes en 2 muisklikken kan klaarspelen, terwijl het in realiteit eerder 3 uur is én ze denken dat werken voor een tarief van €20 incl. BTW dik betaald is...
Op zich kunnen zij het niet helpen, denk ik altijd maar, als ze mijn vakgebied zouden kennen, moesten ze mij niet inhuren natuurlijk.
|
Ik denk dat het over de gehele linie niet gaat werken. Als ik naar mijn eigen werk kijk: juist door mijn professionaliteit is het voor mij mogelijk om werk eruit te laten zien alsof het heel weinig moeite heeft gekost. Aan de andere kant ziet vrijwel iedereen dat het werk van hoge kwaliteit is. Toch is het voor de meeste opdrachtgevers erg moeilijk te bevatten hoeveel energie ik moet steken in een opdracht om op dat niveau te komen. Een manier zou kunnen zijn om mijn opdrachtgevers de eerste keer naast me te laten zitten terwijl ik aan de gang ben, maar dat is (natuurlijk) praktisch vrijwel niet haalbaar.
Ik kan zonder meer mijn prijs verantwoorden, maar door mijn klanten direct na een opdracht laten bepalen hoeveel mijn werk waard is, is vrijwel ondoenlijk. Het komt b.v. zeer regelmatig voor dat mijn werk nog jaren binnen het bedrijf van een opdrachtgever circuleert omdat het zo goed weergeeft waar het overgaat, terwijl het gemaakt is om één keer gebruikt te worden. Ook komt het heel vaak voor dat mijn werk zo uniek is dat het vaak veel toepasselijker is dan ander visueel werk over hetzelfde onderwerp (een van mijn verkooppunten namelijk: door mijn achtergrond weet ik waar ik het over heb en kan ik net een stapje verder gaan) Moet ik dan mijn opdrachtgevers vragen om me na een jaar, vijf jaar en eventueel tien jaar nog een keer geld te gunnen? Vaak zijn ze me dan toch al grotendeels vergeten, terwijl mijn werk wel vaak gebruikt wordt.
Ofwel leuk bedacht, maar tussen wens en daad, enzo...