Graag wil ik het volgende met jullie delen.
Af en toe komt de vraag langs: "Welk boekhoudpakket moet ik nemen?" Om een weloverwogen beslissing te nemen, moet je je doel definieren, pakket van eisen opstellen en dan alternatieven op basis hiervan goed kunnen vergelijken. Dit kost een hoop tijd. De volgende site, opgezet door een stichting, neemt een hoop werk uit handen.
http://www.boekhoudpakket.in-research.info/
Zelf ben ik overigens niet verbonden aan die site. In tegendeel, ik werk al een tijd lang met het open source pakket GNUCash: die staat niet op bovengenoemde site, maar ook niet op dit forum. Ik vermoed dat dit van alle open source pakketten de meest toegankelijke is. Mss ben ik een roepende in de woestijn. Ik gebruik het zelf al meer dan een jaar voor mijn privé boekhouding. Goed, ik ben dan ook een pietje precies. Maar je krijgt wel het ultieme gevoel van controle over je finance! Ik kan het niet laten mijn mening hierover ook met jullie te delen.
Kortgezegd:
GNUCash:
http://www.gnucash.org/nl/
Versie 2.2.9 is momenteel de laatste stabiele versie:
http://sourceforge.net/projects/gnucash/files/
GNUCash voordelen (highlights):
- gratis,
- open source (is ook een gevoelsaspect - vrijwilligers doen dit in hun vrije tijd, onbetaald),
- platform onafhankelijk (werkt op Windows, Linux, Mac, ...),
- eenvoudige look & feel, ala de windows mappenstructuur (!),
- dubbel boekhouden (lekker uitsplitsen naar boodschappen / autokosten / kleding / etc.),
- geen gedoe met grootboeknummers maar tevens pulldownmenu voor tegenrekening selectie in menselijke taal,
- veel vrijheid in (her)indelen van grootboeken bij voortschreidend inzicht,
- goede uitleg,
- aandelen kun je er ook in bijhouden,
- ideaal voor privé boekhouding en kleine zaak mits niet te complex en weinig transacties.
GNUCash Nadelen:
- NL interface is instelbaar, maar veel "Help" is in het Engels (voor sommigen een bezwaar),
- scherm wordt af en toe grijs bij het scrollen (valt mee te leven),
- programma wil een komma ipv decimale punt als scheidingsteken - lastig als je alles rap via het numerieke eiland op je toetsenbord wilt invoeren. Valt te omzeilen met aangepaste toetsenbordinstellingen,
- BTW bedragen moet je handmatig uitrekenen in bijv. een spreadsheet/rekenmachine en dan via een gesplitste transactie invoeren -> lastig voor BTW aangifte. Kans is klein dat dit op korte termijn wordt toegevoegd,
- ontbreken van optie Export "Audit file" (schijnt handig te zijn voor communicatie met je accountant/boekhouder/fiscus).
Huidig inzicht: Voor een ZZP'er die al genoeg aan zijn hoofd heeft en focus wil houden, "ontzorgt" dit pakket ONvoldoende. Iets in de geest van Minipak of Snelstart past beter: Mede via dit forum, advies van kennissen en bovengenoemde overzichts-site gevonden. Da's dan wel voor Windows en je betaalt iets, maar de ontwikkeling en support is er meestal(hopelijk) ook naar.
Allemaal uiteraard persoonlijk gekleurd.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet!
Johan