Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
Oud 1 december 2009, 11:43
LDH LDH is offline
Lid

Standaard Dienst verleend aan België; wel of niet belast?

Geachte medeforummers,

Vanmorgen kreeg ik het volgende vraagstuk voor mijn neus:

Een expeditiebedrijf in NL treedt op als agent voor een Amerikaanse rederij. Er is een container aangekomen in het Belgische Hoboken. Het Belgische bedrijf dat de goederen in de container heeft gekocht, meldt zich bij de Nederlandse agent. Deze agent overlegt met de Amerikaanse rederij om te checken of de Belgische klant aan de gestelde verplichtingen heeft voldaan. Als dit zo is, dan zorgt de Nederlandse agent ervoor, dat de container vrijgegeven wordt in de haven, zodat de Belgische klant zijn spullen kan meenemen.

De Nederlandse agent stuur vervolgens een factuur naar de Belgische klant voor de afhandeling. Moet deze factuur belast worden met BTW of niet?

Persoonlijk dacht ik van niet.

En een tweede vraag is naar welk wetsartikel er verwezen dient te worden op de factuur. De Belgische klant zegt alleen facturen te behandelen die voldoen aan de Belgische richtlijnen en daar moet zo'n verwijzing bijstaan.

De belastingdienst heeft na 45 minuten overleg aan de telefoon, mij doorverwezen naar de Belgische belastingdienst.

Kan iemand misschien het juiste antwoord geven?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten