Vaste dienst ná EMZ / zelfstandigheid / naheffing
Ik heb flink rondgespit zowel op lancelots als op andere sites (o.a. BD), heb een aantal van mn vragen kunnen beantwoorden, maar blijf met het volgende nog zitten.
Situatie
Ik ben sinds eind 2008 zelfstandig ondernemer, voornamelijk website ontwerp en implementatie.
Ik ga eind mei beginnen in vaste dienst voor 32 uur.
Ik heb momenteel niet een vast plan om binnen enkele jaren weer volledig als freelancer aan de slag te gaan.
Het zou wel kunnen dat ik nog enkele losse klusjes ga doen naast mijn vaste betrekking (maar hiervoor zou de betaling wellicht ook op andere wijze als via EMZ geregeld kunnen worden).
Mijn opdrachtgevers hebben tot nu dit jaar geen premies afgedragen. Ook heb ik voor dit jaar geen VAR aangevraagd (over 2009 heb ik overigens wel VAR-wuo gehad)
Ik heb dit jaar tot nu toe 3 opdrachtgevers gehad (hier heb ik in totaal per opdrachtgever ongeveer volgende aan gefactureerd: 5000,950,750).
Vraag:
1. Loop ik de kans dat de belastingdienst mij niet als zelfstandige zal zien. Aangezien ik straks het grootste gedeelte van het jaar in vaste dienst zal hebben gewerkt (van eind mei tot dec.)?
2a. Is er dan ook een kans dat de belastingdienst dan mijn opdrachtgevers alsnog premies/naheffing wil laten betalen?
2b. Zo ja, zou het in dit geval helpen als ik per deze maand de EMZ stop (omdat tot deze datum de zelfstandigheid beter valt hard te maken, dan over hele jaar genomen)?
3. Zijn er andere zaken waar ik op moet letten bij het in vaste dienst gaan, terwijl ik een EMZ heb ( / nadat ik in dat zelfde jaar een EMZ heb gehad) ?
|