Op kleine schaal freelancen?
Beste mensen
Ik heb nu een fulltimebaan in de automatisering (ICT) en ik wil voor 8-12 uur per week voor mezelf beginnen (als programmeur) en op termijn (als het goed loopt) parttime gaan werken en dus meer aan mijn eigen zaak besteden. Ik klus nu af en toe ook al wat bij als programmeur maar ik wil het dus wat serieuzer aan gaan pakken. Alleen dat gedoe met de belastingdienst en KvK. Ik kom er niet uit.
De vragen:
Het is mij niet duidelijk wat ik nu ben voor de belastingdienst. Een resultaatgenieter? Ik bedoel, voor een paar uur per week kan het toch niet zijn dat je ondernemer bent?
Kan ik een factuur sturen (met KvK nummer) en moet ik wat ik verdien dan opgeven bovenop mijn loon?
Als je een eenmanszaak hebt ben je met je privebezit aansprakelijk voor schade. Dat zie ik niet zitten. Zijn er constructies om dit te omzeilen?
Is het -ook voor de kleine schaal waarop ik bezig ben- raadzaam om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te nemen. Immers kan het gebeuren dat een opdrachtgever schade lijdt doordat er bijvoorbeeld een fout in het script zit wat ik gemaakt heb.
Ik zou het erg fijn vinden als de wat meer ervaren lancelotters hier hun licht over zouden kunnen laten schijnen ;-)
Groetjes, Lies
|