Niet BTW-plichtig: balen of niet?
Dag allemaal,
Wat een ontzettend handig forum is dit zeg, zó veel informatie! Mijn vraag: ik sta sinds drie maanden ingeschreven bij de KvK als freelance journalist. Ik schrijf voor twee horeca vakbladen (en nog wat losse stukken voor kranten/magazines). Moet ik BTW rekenen op mijn factuur?Beide opdrachtgevers weten het namelijk niet zeker.
Zijn het commerciële teksten? Dat is de vraag. Voor het ene blad houd ik interviews met clubeigenaren, schrijf ik over horecatrends en maak ik nieuwsberichten. Niks commercieels aan, toch? Voor het andere blad houd ik ook interviews en schrijf ik onderschriften voor bij foto's. Ik heb echter ook een keer een stukje geschreven over een nieuw glas van een bepaald biermerk. Dan wordt het wel weer commercieel, lijkt me Ik schrijf alles onder mijn eigen naam, niks mag gekopieerd worden.
Ik heb in elk geval nog nooit BTW gerekend en kan dus aan het eind van het jaar ook geen BTW die ik zelf over producten heb betaald terugvragen aan de belasting. Dat is dus de keerzijde.
Andere vraag: als je niet BTW-plichtig bent, kun je dan wel íets terugkrijgen van de belasting? Ik heb het in dit geval over pennen, papier, inkt, laptop, treinkaartjes, buskaartjes, etc.
Alvast hartelijk dank!
Groetjes, Iris
|