Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #2  
Oud 10 oktober 2010, 22:49
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Ger,

Voor een te laag tarief van start gaan is een veel gemaakte fout, precies om de reden die jij ook noemt, even simpel gezegd men verdubbelt het werkgevers netto uurloon en denkt, zo das een lekker begin en ziet allerlei verborgen / onbekende kosten over het hoofd waar je als ondernemer tegen aangaat lopen.

En het is ook niet arrogant om te zeggen dat je 40 euro waard bent en nog wel meer als dat. Als ondernemer is dat precies wat je moet doen.. Je marktwaarde inschatten, als je jezelf overschat merk je dat vanzelf aan het aantal klachten of het wegblijven van nieuwe en bestaande klanten. Maar 40 euro vind ik so wie so niet heel duur..

Persoonlijk zou ik direct mijn uurtarief naar 40 euro verhogen. In principe ook voor bestaande klanten. Eventueel kun je ze tijdelijk een korting aanbieden (bijv op de komende 20-30 uur of komende jaar), maar geen 3 jaar gewenning ofzo. Misschien dat er 1 of 2 weggaan, goed dat waren dan prijskopers en geen productkopers. Dat hoort nu eenmaal bij een dergelijke koerswijziging. De gewenning moet grotendeels zitten in het feit dat jij het ze persoonlijk komt uit leggen (en niet even een briefje stuurt met de nieuwe prijzen 2011) Sommige zullen niet blij zijn in eerste instantie en daar kun je dus een tijdelijke korting bieden maar ook daar niet te ver gaan, je kent je waarde, bent overtuigd van die waarde en moet dan niet jezelf weer (structureel) gaan onderwaarderen voor die ene klant..

Kortom ik zeg, enig inlevingsvermogen met je bestaande klanten is goed. maar als jij een goede betrouwbare dienst levert dan hoort ie ook beloont te worden. Naar je klanten toe moet je duidelijk, standvastig en overtuigend zijn dus bereid je goed voor op elk gesprek, heb begrip voor hun bezwaren in het begin maar leg jou positie uit als een vaststaand feit met een tegemoetkoming in de vorm van tijdelijke korting.
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
uurtarief


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
uurtarief freelance architect/bouwkundige? Joep Omgaan met opdrachtgevers 1 23 februari 2009 22:52
Reiskosten in uurtarief, of uurtarief voor reizen? Kees_ASB Al die andere praktische dingen 1 11 januari 2009 18:30
Uurtarief voor langdurige freelanceopdracht? Helena109 Omgaan met opdrachtgevers 3 27 mei 2008 11:18
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 08:59
Vrouwen beuren hoger uurtarief Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 26 september 2007 16:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon