Omzet inschatting KvK
Afgelopen week heb ik mijn eenmanszaak ingeschreven bij de KvK. Hoewel ik nog in de ondernemersplan fase zat kreeg ik onverwachts mijn eerste opdrachtgever waardoor ik nu sneller in ben gaan schrijven met minimale kennis van belastingzaken....
Tijdens de inschrijving vertelde de KvK zeker niet te laag in te schatten betreft omzet en kosten omdat ik anders misschien niet als ondernemer wordt gezien. In combinatie daarmee vroeg ze hoeveel opdrachtgevers ik verwacht het aankomende jaar. Waar ik op dit punt natuurlijk nog geen idee van heb.
Besloten is om 6000 euro omzet op jaarbasis, 3 verwachte opdrachtgevers en 3000 euro onkosten in te schatten. Op grond hiervan zou ik ieder kwartaal aangifte moeten doen. Voor mijn bedrijf hoefde ik geen btw nummer aan te vragen.
Nu schrik ik toch erg, als zeer zeer beginnende ondernemer van deze bedragen. Ik heb er (nu nog) een full time baan naast en ik wil door deze schattingen niet straks enorme bedragen moeten voorschieten aan de belastingdienst. Ik verwacht de komende maanden 100 euro aan inkomsten en iets minder aan uitgaven. Met zekerheid, maar geen idee hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Is het voorschieten van grote bedragen aan de belastingdienst een realistisch scenario of heeft de KvK een goede inschatting gemaakt? Daarnaast wil ik graag weten waar ik deze informatie terug kan vinden bij bijvoorbeeld de belastingdienst.
Alvast bedankt!
|