omzetbelasting en voorbelasting bij BTW-vrijgesteld werk
Ik ben voor het eerst van m'n leven aan het zwoegen op m'n omzetbelasting. Pff. Wat een gedoe. En dat terwijl ik nog geen enkele keer deze periode BTW heb hoeven heffen. Ik heb namelijk alleen nog maar vrijgesteld journalistiek werk verricht. Maar toch moet ik dan volgens mij de omzetbelasting invullen, zij het overal de bedragen 0. Een soort nihilaangifte noemde de vriendelijke man van de Belastingtelefoon het. Ik heb begrepen dat ik in het loop van het jaar een vrijstelling kan aanvragen voor de periodieke verplichting en dan alleen een keer per jaar hoef aan te geven. Maar dat terzijde.
De vraag waar ik nu mee overblijf gaat vooral over de voorbelasting. Ik heb dit kwartaal een laptop aangeschaft, een printer, visitekaartjes, een website en heb nog wat reis- en lunchbonnetjes (zakelijk). Mag ik de BTW van deze facturen als voorbelasting opgeven en dit dus terugvorderen bij de Belastingdienst? Ook al hoef ik geen BTW te betalen?
En zo niet, de volgende vraag:
Op dit moment ben ik bezig met brochureteksten en daar moet ik wel facturen voor uitdraaien met 19% BTW. Dus volgend kwartaal ga ik wel een klein bedrag voorbelasting betalen. Mag ik dan die bonnetjes van nu als voorbelasting in dat kwartaal opgeven en dat aftrekken van m'n BTW-verplichting?
|