Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #3  
Oud 25 juli 2011, 23:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik ziet het ietsje minder somber in dan Jean-Paul. Het Nederlands recht leunt namelijk zwaar op de 'redelijkheid en billijkheid'. Dat je eindeloos zou moeten wachten en geen actie kunt ondernemen zou denk ik niet billijk zijn.

In Artikel 119a van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat o.a.:
Citaat:
Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd:
van af 30 dag en na de aanvang van de dag , volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen
Je kunt je op het standpunt stellen dat in jouw overeenkomst geen uiterste dag van betaling is overeengekomen en dat dus de wettelijke 30 dagen geldt.

Je kunt dit heel ingewikkeld maken, maar ik zou het eenvoudig aanpakken:
  1. Je toont je redelijk en biedt de Intermediair de gelegenheid om in overleg binnen een redelijke termijn te betalen
  2. Als betaling uitblijft en/of de intermediair zich onredelijk opstelt, word je formeel en stuur je een sommatie op basis van de wettelijke termijn van 30 dagen
  3. Als betaling daarna uitblijft, geef je de factuur voor incasso uit handen aan een gerechtsdeurwaarder, en laat je die de juridische discussie voor je voeren

Je kunt het jezelf nog makkelijker maken door de sommatie al door de gerechtsdeurwaarder te laten sturen. Ik heb in dit forum eerder verteld over mijn prettige ervaring met deze benadering: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=8889

Toegegeven, bij deze benadering loop je het risico dat de incassopoging faalt vanwege jouw ongelukkige contractsbepaling, of om andere redenen. In dat geval blijf je zitten met de kosten van de gerechtsdeurwaarder (die bij jurdische dicsussie kunnen oplopen). Maar ik zie dat als een normaal ondernemersrisico dat je nu en dan maar moet nemen om in het algemeen je recht te halen.
__________________
René
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Pitch voor vaste opdrachtgever: wel of niet betaald worden? maloe Omgaan met opdrachtgevers 5 26 november 2010 10:03
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Wat als ik onder een bus kom? Daniella Al die andere praktische dingen 4 3 maart 2010 22:04
Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft DBA Omgaan met opdrachtgevers 14 26 oktober 2007 07:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon