onduidelijkheid niet-betaalde facturen / BTW
Hallo,
Dit is mijn tweede jaar als zzp'er en ik doe de belasting tot nu toe zelf. Er zijn dit keer wat dingetjes waar ik tegen aan loop. Dankzij de forums op deze site ben ik al een heel eind verder, maar ik heb nog wel wat vraagjes over...
Het gaat over facturen die ik eind 2011 heb opgestuurd maar die deels pas in 2012 betaald zijn:
- Een factuur van 5.640 euro (incl BTW) werd nog betaald in 2011
- Een factuur van 10.860 euro (incl BTW) werd pas betaald in 2012
De BTW voor deze facturen (900 euro + 1.734 euro = 2.634 euro ) heb ik uiteraard pas in 2012 overgemaakt naar de Belastingdienst.
Als ik het goed begrepen heb betekent dit voor de inkomstenbelasting aangifte 2011:
1) + 13.866 voor de netto omzet (5.640 + 10.860 - 2.634)
2) activa: vorderingen op handelsdebiteuren: 10.860
3) passiva: kortlopende schulden / schuld omzetbelasting: 2.634 euro
Klopt dat?
Zo ja, hoe gaat dat dan volgend jaar aangezien de 10.860 euro in 2012 bijgeschreven is. Hoe voorkom je dat dat dan voor 2012 opnieuw bij de netto omzet komt?
|