Balansbedragen afronden
Dag allen,
Ik heb een eigen boekhouddatabase gemaakt waar ik makkelijk een balans en winst- en verliesrekening uit kan halen, die ook nog eens dezelfde benamingen en indelingen van posten hebben als de belastingdienst hanteert voor de aangifte inkomstenbelasting.
Alleen: mijn balans en winst- en verliesrekening toont alle bedragen onafgerond met 2 cijfers achter de komma. Het belastingdienstaangifteprogramma staat alleen cijfers met afronding op hele euro's toe. Nu dacht ik: ik zorg ervoor dat mijn database ook de afgeronde balans en winst- en verliesrekening kan tonen. Dan stuit ik op het volgende probleem: De optelling van de balans klopt niet meer als ik per post rekenkundig afrond. Bijv:
Activa:
33,10
65,73
33,44
=Totaal 132,27
Passiva:
103,63
28,64
=Totaal 132,27
Rond ik nu per post af, dan krijg ik:
Activa:
33
66
33
=Totaal: 132
Passiva:
104
29
Totaal: 133
Mijn vraag is denk ik helder: hoe moet ik afronden bij de balans (en winst- en verliesrekening)?
Mijn tweede, gerelateerde, vraag: a) vaak mag je bij de belastingdienst in je voordeel naar boven of beneden afronden. Is dat hier ook zo en wat maakt dat uit voor de balans? Ofwel, als dat mag, rond ik dan passiva naar boven dan wel beneden af en activa andersom of wat? b) Bij de winst- en verliesrekening is het mij duidelijk dat, als je in jouw voordeel mag afronden, je kostenposten naar boven afrondt op hele euro's en opbrengsten naar beneden. Maar mag dat daar?
|