Inkomstenbelasting starter onder urencriterium
Hallo,
Ik ben al een tijdje bezig om voor verschillende opdrachtgevers websites en folders te maken. Ook af en toe repareren en onderhouden van computers. (woon verder nog thuis, dus is lange na niet full time)
Nu begint het allemaal wat groter te worden en wilde ik me gaan inschrijven bij de KvK. Nog niet gedaan, maar de inschrijving bij de KvK lijkt me niet zo ingewikkeld.
Maar ik zou graag wat meer weten over de belastingen. Ik begrijp dat ik in ieder geval omzetbelasting moet betalen over de geleverde diensten. Nu heb ik wel wat gelezen over de 'Kleine ondermersregeling', waardoor ik eigenlijk helemaal geen BTW zou hoeven afstaan. Klopt dat?
Nu is het zo dat ik het urencriterium niet ga halen, dus zou ik ook geen recht hebben op diverse aftrekposten volgens de site van de belastingdienst. Betekent dit automatisch dat ik resultaatgenieter ben en geen ondernemer voor de belastingdienst?
Ik verwacht 'maar' een maximum van 10 opdrachten per jaar, dat zou uitkomen uitkomen op zo'n (grofweg) 3000 euro omzet (is bijna helemaal winst). Moet ik daar de volledige inkomstenbelasting nog over betalen? Of zijn daar minima voor qua omzet oid? Anders zou je zeggen dat het het haast niet waard is om daar nog eens 30% (?) over te gaan betalen.
PS. Moet die eventuele belasting dan vooraf betaald worden of hoe zit dat (gebaseerd op mijn eigen schatting?)
Alvast bedankt.
|