Ik werk regelmatig samen met een trainer die trainingen telefonisch incasseren geeft (dit zijn trainingen voor de mensen die binnen grote bedrijven openstaande facturen nabellen).
Hij vertelde mij het volgende:
- de gemiddelde betalingstermijn in Nederland is 42 dagen;
- hoe zuidelijker het land, hoe langer de betalingstermijn (Spanjaarden doen er dus nog langer over om te betalen, de Denen betalen weer sneller dan Nederlanders).
- van alle herinneringen en aanmaningen die verstuurd worden, wordt het merendeel ongeopend weggegooid. Slechts 10% (!) van de herinneringen en aanmaningen die verstuurd worden, worden betaald.
Zijn advies is daarom: altijd bellen! Geen herinneringen of aanmaningen versturen, maar bellen. Vraag naar de afdeling of persoon die erover gaat. Zeg wie je bent, dat je over een factuur belt (eventueel factuurnummer vermelden), zeg dat deze nog steeds openstaat en vraag wanneer die betaald gaat worden. En dan een stilte laten vallen.
Vaak zal men aangeven wanneer de factuur betaald wordt. De meeste mensen vinden het vervelend als ze hiervoor gebeld worden en zullen gaan betalen. Probeer in ieder geval een concrete afspraak te maken: dan en dan staat het op de rekening. Wanneer je algemene voorwaarden hebt, kun je daar tijdens je telefoongesprek ook op wijzen. Vandaar dat hij ook adviseert algemene voorwaarden te gebruiken.
De gemiddelde betalingstermijn van mijn opdrachtgevers is 19 dagen. Ben dus zeer tevreden (zeker als je het gemiddelde ziet). Op miin facturen heb ik 14 dagen staan. Een aantal opdrachtgevers betaalt altijd binnen een paar dagen en het merendeel betaalt nog dezelfde maand. Met 1 opdrachtgever heb ik een inkoopcontract afgesloten. We hanteren daardoor zijn betalingstermijn (30 dagen). Ik heb 1x een opdrachtgever gebeld toen er na anderhalve maand nog niet betaald was. Binnen een week stond het toen op mijn rekening. Kortom, ik heb goede ervaringen met het betalingsgedrag van mijn opdrachtgevers.