Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2008, 15:10
Djoeri Djoeri is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2008
Berichten: 2
Lightbulb Adviesbureau interne communicatie: in welke vorm?

Beste Lancelots,

Allereerst even: deze website is een verademing. Gelukkig ben ik hem tegengekomen, want in de wirwar van starters- en ondernemersinformatie ben ik blij dat deze overzichtelijke site alles zo goed op orde heeft.

Nu even de reden voor dit topic. Omdat er in mijn omgeving steeds vaker geluiden opgaan vanuit MKB-bedrijven [leidinggevenden die ik ken, stagaires die er werken] dat de communicatie en organisatie binnen veel van die MKB's een rommeltje is, kwam ik [met een vriendin van me] op een idee. Ik ben zelf 3e jaars Communicatie- en informatiewetenschappenstudent aan de Universiteit van Tilburg, deze vriendin van mij is 2ejaars HBO Communicatiemanagement in Utrecht. Ik ben [praktisch] 20, en zij is dat ook. Zij heeft praktisch HBO-inzicht, ik heb enigszins theoretische kennis op academisch niveau.

Nu is ons idee om een adviesbureau op te starten, op het gebied van (voornamelijk) interne communicatie. Ik speel al langer met het idee in mijn hoofd om op de geluiden die ik hoor vanuit veel MKB's in te springen, en na veel leeswerk denk ik ook wel dat ik, samen met haar, hier echt iets van kan maken. Mocht het fout gaan dan is er altijd de ervaring waarvan we hebben geleerd. Qua bedrijfsadministratieve ervaring zitten we dankzij cursussen en vakken ongeveer op het niveau van een afgestudeerde MBO-administratie-student (dus mooi meegenomen). Nu echter mijn vraag. We hebben geen duidelijke freelance-ervaring, überhaupt geen aantoonbare (stage)ervaring met bedrijven. Dus was ons idee om het hele adviesbureau op te starten met in het begin 0,0 euro omzet in het verschiet. Gratis projecten doen voor wat opdrachtgevers om ervaring op te doen en aantoonbare ervaring straks te kunnen showen aan toekomstige opdrachtgevers. Opdrachtgevers zijn denk ik vrij snel gevonden als het ze geen cent kost. Nu is mijn vraag: vinden jullie zoiets een goed plan? En ten tweede: in wat voor rechtsvorm moet ik dit gieten? Een V.O.F. [of OV straks] ligt natuurlijk voor de hand, maar kán dit nu dan überhaupt al: we willen natuurlijk professioneel overkomen [en een KvK-nummer en een enigszins georganiseerde structuur om je heen geven dat meer dan niets], maar is dit juridisch ook mogelijk, zonder omzet? En is het verstandig?

Temeer wil ik echter vooral weten wat jullie vinden van het idee om zonder winstoogmerk te beginnen [grote investeringen zijn niet vereist in deze branche], en of dit gangbaar is binnen de freelance-wereld. [Althans, die van de startende freelancers zonder ervaring].

Sorry voor de lap tekst, maar context is natuurlijk wel belangrijk. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 september 2008, 15:58
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: In welke vorm?

Hallo Djoeri,

Om te beginnen, hartelijk welkom op het lancelots forum.

Ik zie aan je verhaal dat jullie al een behoorlijk idee hebben van wat jullie willen gaan doen, maar wellicht dat het om te beginnen verstandig is om nog eens (met een ousiders-mening) te kijken naar het hoe en waarom van jullie voornemens.
Zo geef je aan dat jullie graag zelfstandig van start willen gaan, maar dat jullie zelf het gebrek aan praktijkervaring als grote drempel zien. Gezien jullie opleiding denk ik dat kennis niet zozeer het probleem moet zijn.
Feitelijk heeft natuurlijk vrijwel elke ondernemer een gebrek aan ervaring. Hoewel sommigen van ons wellicht al een behoorlijke carriere achter de rug hebben, is er altijd wel weer iets nieuws als ondernemer. Zo was vakkennis en ervaring in mijn vak bij mij niet zo'n probleem, maar nu ben ik tevens Directeur, verkoper, administrateur, inkoper, HR medewerker, cateringmedewerker en schoonmaker in mijn eigen bedrijf, en daarin doe ik een hoop dingen voor het eerst. (oke; schoonmaken had ik al eens eerder gedaan )

Als je eerst praktijkervaring wil opdoen tegen een 0-tarief, denk ik dat het het verstandigste is om dat te doen VOOR je een bedrijf opstart in de vorm van een werkstage. Enerzijds heb je voor een stage geen KvK inschrijving en zakelijke uitstraling nodig en van de andere kant ben je als bedrijf veel makkelijker aansprakelijk te stellen als er wel wat fout gaat (ook al doe je het gratis), terwijl je daar als reguliere stagiair veel minder risico mee loopt.
Daarnaast is de ervaring die je als stagiair opdoet natuurlijk gewoon onder het kopje "ervaring" op je CV te zetten. Hierin hoeft geen verschil te zijn tussen een stageplek of een officiele opdracht tegen 0-tarief.

Mijn advies zou zijn. Als je echt als ondernemer aan de slag wil, schrijf je dan in bij de KvK en ga een klant zoeken die je betaald voor je werk (desnoods tegen een laag "introductie" tarief of als het echt niet anders kan, tegen een onkostenvergoeding, maar houdt er rekening dat van start gaan altijd betekend dat je kosten gaat maken (Inschrijving KvK; Branchevereniging; verzekeringen; kantoorartikelen).

Willen jullie eerst ervaring opdoen, ga dan op zoek naar een goede stageplek, en vergeet al die administratieve rompslomp en verplichtingen, zo lang je er nog niets mee verdient. (kun je ondertussen ook nog gewoon gebruik blijven maken van je stufi)

(En jij dacht dat jouw verhaal al lang was... )

Mvg
Werner
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2008, 16:14
Djoeri Djoeri is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2008
Berichten: 2
Standaard Re: In welke vorm?

Beste Werner,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Over het overleg met een outsider: dit staat inderdaad al op de planning. Ik heb in ieder geval twee freelancers waarmee ik dingen kan bespreken, en waarbij ik terecht kan voor wat advies.

Daarnaast: het is misschien inderdaad verstandiger om het in een stage te gieten for the time being. Alleen nu komt er een stukje zelfvertrouwen om de hoek kijken: wanneer passeer je de grens waarbij je denkt, nu heb ik genóeg ervaring? Ik bekijk het vanuit het perspectief van een student, vanuit een wereld waarin het ideale CV niet bestaat en je wordt gedreven tot het alsmaar verbeteren en vergroten van je ervaring. Ik heb geen kijk echter in de freelancewereld. Wordt er hier begonnen vanuit vrijwel niets, of vanuit een zeer lange loopbaan of carriére? Hoewel het ook veel ligt aan je presentatie, vraag ik me af of we serieus genomen kunnen gaan worden, en vanaf wanneer. 1 of 2 projecten op MKB-schaal. Misschien pas bij 10? Ik heb er moeilijk zicht op, is er iemand die hier wat licht op kan schijnen vanuit z'n eigen (starters)situatie? Ik snap dat het per branche natuurlijk verschilt, maar ik heb nu helemáál nog geen referentiepunt als ik eerlijk ben.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2008, 23:43
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: In welke vorm?

Wat jullie willen kan wel, maar de kans op bestendig succes is wat kleiner dan normaal. Het doet mij denken aan mijn eigen 'adviespraktijk' als afstuderend student bij een instelling voor Thuiszorg (waar in de jaren 90, opa vertelt) Gezinszorg en Kruiswerk gingen fuseren). In deze fusiebrij ging ik stage lopen bij de afd. personeelszaken en ging ik mijn afstudeeronderzoek uitvoeren. Onderwerp: organisatieculturen van beide clubs vergelijken en kijken of er verschillen in machtsstructuren te vinden waren (tsja). Er rolde een rapport uit en omdat er veel consultants rondliepen, was het gemakkelijk om aan te haken. Ik sloot een contract voor 6 maanden om het HRM-beleid van beide organisaties te vergelijken en advies uit te brengen om dat HRM-beleid te harmoniseren. Uitkomst: begin met communiceren dmv invoering functioneringsgesprekken. Hiephoi, kassa.

Ik verdiende in zes maanden een modaal salaris als nog niet afgestudeerde student, werkte samen met senior consultants en moest praten met professionals die 20 jaar werkervaring hadden. Geweldig leerzaam, lucratief (for the time being stage omgezet in contract) en leuk.

Maar ik weet ook dat ik ervaring met het functioneren van groepen, professionals, mensen in organisaties, politiek, budgetten, het komen en gaan van consultants, reorganisaties, slechte managers, begrotingstekorten, overspannen leidinggevenden en een prima catering miste. Mijn aanbeveling (en daarna het verzoek om die functioneringsgesprekken ook te implementeren) was dus wel een tikje categorie Glad IJs.

Ik zou toch echt eerst kiezen voor het opbouwen van ervaring in arbeidsorganisaties. Communicatie is zowel de succes- als faalfactor bij uitstek voor de prestaties van mensen en organisaties.

Ik zou je verder willen aanraden eens in contact te treden met Marielle (hier wel bekend). Zij communiceert heel wat af, zowel intern als extern.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 september 2008, 23:04
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Adviesbureau interne communicatie: in welke vorm?

Ha, Erix, bedoel je moi?
Ik ben het ook helemaal met je eens.
Mijn advies: als je zonder werkervaring start: focus je op een gebied dat je ook waar kunt maken. Want organisaties kennen uit de boeken, is echt iets anders als erin functioneren, laat staan adviseren in de praktijk. Kies voor ´doe´ dingen: het schrijven van een nieuwsbrief of het doen van gerichte onderzoeken.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon