Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 december 2008, 14:17
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Standaard Re: wanbetaling

Ik heb nog nooit een incasso buro ingeschakeld. Neem aan dat de kosten van zo'n kantoor voor de niet betaler is.
Maar ik denk dat ik daarmee wel meteen de relatie verstoor.

Ze hebben laatst per e-mail aangegeven dat er een betalings-stop is bij het bedrijf, maar dat ze de factuur van mei er doorheen zouden proberen te duwen. Tja, wat moet ik met dit antwoord....
  #2  
Oud 2 december 2008, 14:21
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Constance Bekijk bericht
Ik heb nog nooit een incasso buro ingeschakeld. Neem aan dat de kosten van zo'n kantoor voor de niet betaler is.
Maar ik denk dat ik daarmee wel meteen de relatie verstoor.

Ze hebben laatst per e-mail aangegeven dat er een betalings-stop is bij het bedrijf, maar dat ze de factuur van mei er doorheen zouden proberen te duwen. Tja, wat moet ik met dit antwoord....

Als er echt een betalingsstop is, dan is de kans klein dat jouw betaling er wel doorheen geduwd kan worden. Ik zou de laatste opdracht dan ook niet doen.

Een incassobureau inschakelen doe je misschien niet zo makkelijk, maar je kunt je hier afvragen wat je ermee opschiet om het niet te doen. Jij kunt de relatie en de houding van je klant het beste inschatten, maar het komt op mij wel wat vreemd over als een bedrijf je onbeschaamd wil inhuren, terwijl tegelijkertijd wordt aangegeven dat er een betalingsstop is. Tot wanneer duurt die stop en waarom krijg je daar geen officieel bericht van? Van buitenaf gezien lijkt dit echt een vreemde gang van zaken.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #3  
Oud 2 december 2008, 14:29
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: wanbetaling

Hej Constance,
voor je een incassobureau erop afstuurt, moet je eerst een officiële ingebrekestelling sturen. Op de site van FNV Zelfstandigen vind je daar voorbeelden van.

Overigens vind ik het zeker aan te raden om je bij zoiets aan te sluiten: als je lid bent van FNV Zelfstandigen heb je een zakelijke rechtsbijstandverzekering , een juridische adviesdienst en een incassoregeling.

Misschien is er voor fotografen ook een belangenvereniging die hierin voorziet? Anders toch eens kijken naar een vakbond voor zelfstandigen? Scheelt je een hoop gedoe en onzekerheid.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
  #4  
Oud 2 december 2008, 14:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Constance Bekijk bericht
Maar ik denk dat ik daarmee wel meteen de relatie verstoor.
Bedoel je dat de klant door een factuur een half jaar lang onbetaald te laten en allerlei brieven en e-mails te negeren de relatie niet al verstoord heeft

Voorbeeldbrieven en een incassohandleiding staan overigens ook op Lancelots. Daar hoef je geeneens lid voor te zijn
__________________
René
  #5  
Oud 2 december 2008, 15:18
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: wanbetaling

:d............
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
  #6  
Oud 4 december 2008, 12:30
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: wanbetaling

afgezien van de vraag hoe je geld zo snel mogelijk binnen te komen; van dit soort 'klanten' moet je ook even goed bedenken of je ze niet liever kwijt dan rijk bent.
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
  #7  
Oud 4 december 2008, 13:04
Constance Constance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
Standaard Re: wanbetaling

Ik heb de klant gister ochtend een mail gestuurd met als bijlage de factuur incl 20 euro administratie kosten en wettelijke handels rente.
Ook heb ik opgemerkt dat ook hun betalings termijn van 45 dagen is verstreken (die moest ik bij hun hanteren, zelf heb ik 21 dagen onder de facturen staan), dat ik niet weet wat ik moet met hun betalings stop en ik moest blijkbaar wachten op een order nummer en deze in mijn factuur vermelden, maar dat heb ik nooit gekregen/ van op de hoogte gesteld!!!
Zie ook niet in waarom dit alles redenen zijn om niet te betalen.

Heb dus ook kenbaar gemaakt dat ze voor de volgende week moeten hebben betaald omdat ik het anders dus aan een incasso bureau overdraag en ik niet s'middags aan de afspraak voldoe om te komen fotograferen.

En wat blijkt; de betaling (welliswaar zonder aministratie kosten en de wettelijke rente, maar dat terzijde) én zelfs de 2de openstaande factuur is vandaag binnen!
Zucht.

Ik zal voortaan wat allerter zijn en sneller handelen.
  #8  
Oud 4 december 2008, 17:17
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaling

Fijn! Binnen is maar weer binnen
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #9  
Oud 13 december 2008, 12:46
guardian guardian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2008
Berichten: 21
Post Re: wanbetaling

Pffff. Ik ben dus gelukkig niet de enige met een dergelijk probleem.

Sorry hoor Constance!

Heb ik een mooie opdracht binnen gehaald, mijn eerste echte.
Hele strakke offerte die gelukkig vooraf getekend werd. Maar,
Bloed, zweet en tranen maar nu aan het einde van de opdracht word er niet betaald, althans NOG NIET. Het zijn niet geheel onbekende dus even gebeld, en wat blijkt ligt gewoon ergens op een bureau

Hoe kan je hier nu het best mee omgaan?
__________________
http://www.docu-check.nl
  #10  
Oud 22 december 2008, 18:25
Simone Simone is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2007
Berichten: 28
Standaard Re: wanbetaling

Hallo,

Heb met veel intresse dit bericht gelezen.
Zit met het volgende probleem, werk als sportmasseur voor paarden en hierbij is het gebruikelijk dat de klant direct betaald na de behandeling.
Bij mijn klant ging het als volgt. 1e x direct betaald, 2e x direct betaald en heel tevreden over het resultaat paard liep veel beter. De standaard behandleing bestaat uit 3 x met steeds ongeveer 1 week er tussen. Dus de 3e afspraak moest gemaakt worden. Helaas konden we geen datum/tijd vinden waarop we samen konden. Paard was heel braaf dus ik bood aan om hem wel alleen te behandelen. Doe ik wel vaker bij andere klanten en vind ik ook geen probleem. Ze zou het geld bij de eigenaar van de manege achter laten.
Ik heb het paard behandeld en na de behandeling ging ik bij de eigenaar om het geld vragen maar deze had niets gehad. Deze zei wel dat ik het in de gaten moest houden want ze betaalde het stalgeld ook vaak 3 maanden te laat. Toen ik weer in de auto zat kreeg ik een sms dat ze het vergeten was af te geven maar het zou overmaken. Ze belde die avond om te vragen hoe de behandeling was gegaan. Heel normaal en leuk gesprek. We maakten een nieuwe afspraak voor over 2 weken.
Toen die datum in zicht kwam had ik nog steeds geen geld ontvangen en kreeg ik haar ook niet meer te pakken.
Vlak voor de afspraak belde ze zelf en zei ze dat haar telefoon door d'r vader was afgepakt...???
Maar ze zou deze en de volgende afspraak direct via de bank overmaken.
Dit was dinsdag. Donderdag niets op de bank en via telefoon vertelde ze dat haar internetbankieren stuk was. Maandag was de massage, ik vertelde dat het voor 12 uur op mijn rekening moest staan anders geen behandeling. Dit stond er niet dus ik gebeld (kreeg haar niet te pakken) dus voice mail ingesproken dat ik niet zou gaan ivm geen geld op de bank. Niets meer op gehoord.
Nu 2 weken de eerste herinnering gestuurd, ben nu aan de 2e herinnering toe. Ga deze morgen versturen.
Maar nog steeds geen geld.
Het gaat om 50 euro....
En tijdens de behandelingen wel volop vertellen over haar vader die kleding zaken heeft in Den Haag en haar moeder die een horeca onderneming heeft. Kortom duur doen dus.
Ik weet dat het om een heel klein bedrag gaat en normaal zou ik me ook niet druk maken maar ik vind het een principe questie worden...
Ik ga in goed vertrouwen met haar om en dan behandeld ze me zo...
Heb de eigenschap om iemand te behandelen/vertrouwen zoals ik zelf ook ben.
Het is een heel verhaal maar ik zou graag advies willen hebben! Hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen.
Wat zouden jullie doen?
Bestaat er een soort collectieve deurwaarder die voor kleine bedragen ook in actie komt. Want als ik dit vaker heb bij verschillende klanten wordt het wel vervelend. Het is gelukkig pas de eerste in 3 jaar tijd.
Maar toch...
__________________
Dit jaar bestaan we 5 jaar dus tijd voor een jubileumfeest kijk op www.bruysend.nl.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussenpersoon stopt: factuur incasseren bij eindklant? Big Al Omgaan met opdrachtgevers 3 3 juni 2008 18:16
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 20:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon