Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juni 2009, 12:25
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Geestig ...

Je wil ook niet weten hoeveel aanvragen ik krijg met low budget met de melding "bij goede resultaten komt een vervolgklus met een hoog budget "
Nou 9van de 10 keer de eerste klus een noGO, en als ie al doorgaat ... hoor je later nooit meer iets van die leuke vervolgklus ( grumbl )
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 juni 2009, 12:48
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Ja, dat lokkertje... alsof ik zit te wachten op een klant die me niet één keer, maar vele malen opnieuw probeert uit te melken. Voor hem tien anderen die wél een normale zakelijke relatie willen opbouwen. Het is hoe dan ook altijd een zakelijke overeenkomst, waarbij het heel raar is dat een klant denkt me een gunst te doen door me eerst proberen uit te melken met het vooruitzicht op meer.

Nooit intrappen dus, zo'n argument. Als een klant vaker met me wil werken dan merk ik dat vanzelf, ik ga er in ieder geval niet vanuit als ik een eerste opdracht aanneem: ik zorg ervoor dat ik die gewoon volgens mijn standaarden en gevoel voor kwaliteit doe, die zijn niet alleen hoog maar ik betracht altijd de hoogst mogelijke integriteit, en daar ben je tevreden over of niet.

Overigens: met mijn vaste klanten ging het of vanzelf of we hebben van te voren een bindende afspraak gemaakt over een langdurige relatie. Vrijwel geen van de klanten die ik ooit zo'n lege belofte heb horen doen, komt terug (want dat is ook het doel niet van zo'n lokkertje..).

En nog iets: ook zakelijke relaties komen van twee kanten: er zijn klanten waar ik het heel leuk vind om één keer voor te werken maar die ik, om wat voor reden dan ook, niet nog eens op mijn lijstje wil hebben staan.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 juni 2009, 16:05
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Bekijk het ook vanuit de stoel van de klant. Hier wordt het heel erg gechargeerd.
Doen wij daar zelf ook, als klant ipv ondernemer, niet aan mee? Het is een kwestie van onderhandelen. Het spel speel je mee of laat je voor wat het is.

Ik schaam me altijd als ik moet onderhandelen maar ik ken mensen die toch hun doel bereiken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 juni 2009, 16:41
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Dag Jesse,

In mijn optiek is er een (groot) verschil tussen onderhandelen, wat ik vrij normaal vind -zeker voor de grotere projecten-, en wat hier in deze video getoond wordt.
Ik speel dit specifieke spel, dus klanten die echt over de schreef gaan, dan ook niet mee.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 juni 2009, 11:33
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Mieke,

Ik las net je andere topic over je problemen met je klant. Nu begrijp ik beter waar dit onderwerp vandaan komt. Goed dat je het zo hebt opgelost en dat je het hier post want daar kunnen anderen van leren.

Het blijft toch lastig om goed te communiceren , want je kan uiteraard niet alles dichttimmeren in een contract. Zaken doen moet bij mij betreft ook gebaseerd zijn op vertrouwen en onderlinge bereidheid om problemen (als die zich voordoen) samen op te lossen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 juni 2009, 12:33
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Dag Jesse,

Ik zie dat je nog niet zolang zzp-er bent. Ik veronderstel dus dat je, gelukkig, nog vrijwel niks uit de video herkent.

Maar echt, dit soort conversaties, en erger, hebben de meeste zzp-ers wel eens met hun klanten gehad. Vooral degenen met een "creatief" beroep. Het is echt niet gechargeerd, alleen in een andere context gezet om te laten zien hoe absurd dit soms is.

De video kwam toevallig langs op een lijst van peers in de VS waar ik opzit, ik heb hem vrijwel direct (binnen een half uur nadat het bericht daar stond) hier overgezet. Op die lijst beaamde overigens bijna iedereen uit de grond van zijn of haar hart dat ze vrijwel alle situaties in de video wel eens hadden meegemaakt en erger (gemiddelde leeftijd op die lijst is rond de 45-50). We waren het er wel allemaal over eens dat de "schuld" van beide kanten kwam (poor artist mentality). Dat je dit soort situaties dus niet kunt voorkomen maar dat het er vooral om gaat hoe je er mee omgaat en dat je ervan doordrongen moest zijn dat je niet alleen bezig bent om mooie dingen te maken, maar ook dat je een business te runnen hebt. En daar hoort op een zakelijke manier omgaan met vervelende situaties bij.

Dus ja, ik had toevallig vorige week een dergelijk debacle, en nee, dat ik deze video hier neergezet heb heeft daar niet zo veel mee te maken.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 juni 2009, 14:25
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Grappige video over klanten en de prijs

Herkenning alom

In het 'verre' verleden was ik jarenlang werkzaam op een afdeling klantenservice. Daarnaast heb ik jarenlang ervaring als communicatiespecialist in loondienst en twee jaar als freelancer. Ik weet intussen niet beter dan dat klanten altijd het onderste uit de kan willen halen. Eerlijk gezegd wil ik dat trouwens vaak ook.

Ik merk dat het gebruik van vaktermen en/of veronderstellen dat de klant je begrijpt of inzicht heeft in je werkwijze etc soms tot een misverstand leidt.

Ik probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden en daarop in te spelen. Soms ga ik op de stoel van de klant zitten voor een beter begrip. Daarmee probeer ik misverstanden voor te zijn, wat uiteraard niet altijd lukt!

Begrijp mij goed. Ik doel hiermee niet direct op jouw situatie, waarvan ik de details absoluut niet ken!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie? René Marketing en acquisitie 20 18 oktober 2007 10:06
Klanten werven Evenementenbureau.....??? Agent Variety Marketing en acquisitie 4 19 februari 2007 15:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon