Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 september 2009, 22:54
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Algemene voorwaarden worden over het algemeen niet of zeer slecht gelezen. Persoonlijk denk ik dat je geen enkel gevoel van "tegemoetkoming" zal bereiken bij opdrachtgevers als jij zegt dat je 150% zal rekenen in plaats van 200% zoals opgenomen in AV.

Je kunt in je offerte een kopje doorlooptijd of projectplanning opnemen zodat de opdracht word gepland om gereed te zijn binnen x dagen of weken na accepteren van de offerte. Voordeel voor de klant is dat hij zelf kan zien dat als hij over 4 weken een deadline heeft jou offerte voor een bepaalde datum moet accepteren omdat jij aangeeft hoeveel doorlooptijd je nodig hebt. Je moet wel voorzichtig zijn met harde tijdlijnen want die kunnen ook afschrikken als je met anderen concureert.
Maar je kunt ook prima opnemen dat onder normale omstandigheden de doorlooptijd 2 weken is en dat er in overleg een kortere termijn bespreekbaar is maar dat dit tot extra kosten kan leiden voor het met spoed afhandelen van een opdracht.

Ik zou ook in overweging nemen om een offerte niet 3 weken maar slechts 8 of 14 dagen geldig te laten zijn als je al weet dat de klant een redelijk snelle deadline heeft zoals in dit geval. Dat geeft de klant ook meer een gevoel van tijdsdruk om te beslissen, er zijn namelijk nog steeds veel klanten die denken dat jij 3 weken zit te wachten tot zij bellen en zeker bij kortere opdrachten dan het gevoel hebben nog even af te wachten. Door de offertetermijn heb je dan ook zelf sneller duidelijkheid en de klant snapt ook dat ie snel moet handelen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 september 2009, 11:38
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Hoi,

Ik zet in mijn offerte altijd een kopje "Offerte geldig tot". Op die manier kun je voorkomen dat je opeens dag en nacht moet werken omdat de klant pas na 3 weken iets van zich laat horen. Je kunt ook op de offerte iets schrijven als: "opdracht kan opgeleverd worden tegen datum X indien ik over alle broninformatie beschik uiterlijk datum X."

Als de klant jou om je tarieven vraagt, zou ik ook jouw spoedtarief vermelden ook al is het niet van toepassing voor die opdracht. Dan is hij toch al op de hoogte en kun je er bij andere opdrachten naar verwijzen.

Succes!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2009, 11:58
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Hmm even samenvatten is het niet slim om een percentage te vemelden in je AV. Wellicht handig is vermelden dat je voor spoed en avonduren een toeslag kan vragen.

Dit overleg je uiteraard VOORAF met je klant en dan zit je helemaal safe !
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2009, 13:11
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Sofie heeft ook een goeie tip inderdaad, vermeld gewoon wanneer je tijd hebt. Duidelijk voor iedereen!

Heb ik gisteren nog gedaan en dan is dat ook gewoon goed geregeld:

Citaat:
Wbt levertijd, als ik begin is het binnen 3 dagen klaar, mits de afspraken
voor de CSV file dan klaar zijn. Ik heb volgende week een krap schema, ook
ivm een introductie die ik regel voor de zeilvereniging 18tm20 sept.
Daarna kan ik er meteen aan beginnen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 september 2009, 13:39
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Algemene voorwaarden worden over het algemeen niet of zeer slecht gelezen.
Belangrijkste punten uit m'n AV breng ik altijd in de offerte nog even onder de aandacht, dus dat zou ik met een opmerking over spoedtarief ook zeker doen.

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat je geen enkel gevoel van "tegemoetkoming" zal bereiken bij opdrachtgevers als jij zegt dat je 150% zal rekenen in plaats van 200% zoals opgenomen in AV.
Mag ik vragen waarom je dat denkt?

Citaat:
Je kunt in je offerte een kopje doorlooptijd of projectplanning opnemen zodat de opdracht word gepland om gereed te zijn binnen x dagen of weken na accepteren van de offerte. Voordeel voor de klant is dat hij zelf kan zien dat als hij over 4 weken een deadline heeft jou offerte voor een bepaalde datum moet accepteren omdat jij aangeeft hoeveel doorlooptijd je nodig hebt.
Hmmm op zich een goeie, ware 't alleen niet dat die doorlooptijd grotendeels ook afhankelijk is van andere klussen. Als de offerte uit mijn eerste post na één of twee weken akkoord was bevonden had ik er op dat moment de tijd voor gehad de klus binnen een week voor ze af te ronden, echter werd de offerte dus pas na 3,5 week geaccepteerd, net op een moment dat ik bovendien erg druk was met twee andere (grotere) klussen en een festival dat gefotografeerd moest worden (trek daar maar 5 hele dagen voor uit inclusief afwerken van de foto's). Lees: doorlooptijd grotendeels afhankelijk van de rest van m'n planning en die is iedere week anders.

Citaat:
Je moet wel voorzichtig zijn met harde tijdlijnen want die kunnen ook afschrikken als je met anderen concureert.
Gelukkig nauwelijks aan de orde. Meestal gaat 't ook in overleg met de klant; wanneer wil hij het af hebben en hoe past dat in m'n eigen planning.

Citaat:
Maar je kunt ook prima opnemen dat onder normale omstandigheden de doorlooptijd 2 weken is en dat er in overleg een kortere termijn bespreekbaar is maar dat dit tot extra kosten kan leiden voor het met spoed afhandelen van een opdracht.
Opnieuw een bezwaar: klussen variëren nogal in aantal uren die er in gaan zitten. Dit was een kleintje (14/15 uur) en werd een middelmatig klusje (22/23 uur), echter heb ik ook projecten waarmee ik 3 maand zoet ben (maar minder uren per week) of projecten waar ik gewoon een maand meer dan full-time op aan het werk ben. Er is niet echt een gemiddelde/normale omstandigheid.

Citaat:
Ik zou ook in overweging nemen om een offerte niet 3 weken maar slechts 8 of 14 dagen geldig te laten zijn als je al weet dat de klant een redelijk snelle deadline heeft zoals in dit geval.
Op zich een goeie. Echter begon dit als klein klusje dat toch geen haast had dus "och stuur deze week maar ergens effe een offerte" met een deadline die op het moment van offreren nog 5,5 week weg was... Lees: tijd zat, mits de klant idd op tijd een akkoord doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Hoi,

Ik zet in mijn offerte altijd een kopje "Offerte geldig tot". Op die manier kun je voorkomen dat je opeens dag en nacht moet werken omdat de klant pas na 3 weken iets van zich laat horen. Je kunt ook op de offerte iets schrijven als: "opdracht kan opgeleverd worden tegen datum X indien ik over alle broninformatie beschik uiterlijk datum X."
Geldigheidsduur vermelden op de offerte is zelfs wettelijk verplicht, dat doe ik dus vanzelfsprekend ook. Over de broninformatie beschikte ik bovendien vóór het opstellen van de offerte al, het gaat hier puur om het "buiten de geldigheidsduur van de offerte reageren en vervolgens idiote deadlines stellen".

Citaat:
Als de klant jou om je tarieven vraagt, zou ik ook jouw spoedtarief vermelden ook al is het niet van toepassing voor die opdracht. Dan is hij toch al op de hoogte en kun je er bij andere opdrachten naar verwijzen.
Vanzelfsprekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Hmm even samenvatten is het niet slim om een percentage te vemelden in je AV. Wellicht handig is vermelden dat je voor spoed en avonduren een toeslag kan vragen.
"Even samenvattend"? Wat wordt er samengevat? Ik heb nog steeds geen motivatie gelezen waaróm dat niet slim zou zijn... Ben ik nog steeds benieuwd naar dus ;-)

Avond/weekendtarief ga ik sowieso niet invoeren. Prettige aan freelancen vind ik juist dat ik m'n werk niet tussen 9 en 5 hóef te doen en ik heb totaal geen bezwaar tegen 's avonds laat of in het weekend doorwerken. Heb wel een bezwaar tegen (te) laat akkoord op offertes icm drukte, meerwerk én deadlines die plotseling een stuk dichterbij liggen dan de klant had doen vermoeden.

Citaat:
Dit overleg je uiteraard VOORAF met je klant en dan zit je helemaal safe !
Vanzelfsprekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Sofie heeft ook een goeie tip inderdaad, vermeld gewoon wanneer je tijd hebt. Duidelijk voor iedereen!
Zo had ik de post van Sofie nog niet bekeken. Zal ik bij m'n volgende offerte eens naar kijken inderdaad.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 september 2009, 14:18
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Belangrijkste punten uit m'n AV breng ik altijd in de offerte nog even onder de aandacht, dus dat zou ik met een opmerking over spoedtarief ook zeker doen.
>> AV moet je altijd naar refereren en als bijlage + vermelding voorkomt verwarring.

Ik heb nog steeds geen motivatie gelezen waaróm dat niet slim zou zijn.
>> AV's worden slecht gelezen, voorkom problemen al vooraf!
( was ook meer een samenvatting voor mezelf )
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 september 2009, 14:29
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Ik denk dat het heel redelijk is om opnieuw te onderhandelen met de klant als hij de offerte niet binnen de genoemde termijn ondertekent.

Er staat toch duidelijk in: 'offerte geldig tot 14 dagen na dagtekening'? Na drie weken is de offerte gewoon niet meer geldig, punt. Dan kun je een nieuwe opstellen (of de oude aanvullen), met in acht neming van de op dat moment actuele situatie. Bijvoorbeeld de voor (niet) jou beschikbare tijd.

Volgens mij is de situatie van Anouk precies de reden om een offerte maar voor een beperkte termijn geldig te laten zijn.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 september 2009, 14:39
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Ik denk dat het heel redelijk is om opnieuw te onderhandelen met de klant als hij de offerte niet binnen de genoemde termijn ondertekent.

Er staat toch duidelijk in: 'offerte geldig tot 14 dagen na dagtekening'? Na drie weken is de offerte gewoon niet meer geldig, punt. Dan kun je een nieuwe opstellen (of de oude aanvullen), met in acht neming van de op dat moment actuele situatie. Bijvoorbeeld de voor (niet) jou beschikbare tijd.

Volgens mij is de situatie van Anouk precies de reden om een offerte maar voor een beperkte termijn geldig te laten zijn.

Marlies
Klopt, na 3,5 week was de offerte gewoon niet meer geldig en had ik een nieuw aanbod kunnen doen. Echter blijft het feit dat ik in dat geval graag aanspraak had kunnen maken op een spoedtarief, gezien de vermeerdering van de hoeveelheid werk en de erg krappe deadline.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 september 2009, 14:43
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nouks Bekijk bericht
Klopt, na 3,5 week was de offerte gewoon niet meer geldig en had ik een nieuw aanbod kunnen doen. Echter blijft het feit dat ik in dat geval graag aanspraak had kunnen maken op een spoedtarief, gezien de vermeerdering van de hoeveelheid werk en de erg krappe deadline.
Het gaat in dit geval, volgens mij, niet om een spoedtarief. Maar om een nieuw tarief dat is gebaseerd op de nieuwe situatie. Dat het daarbij gaat om een krappe tijd doet daarbij, denk ik, niet zo terzake.

Het had immers ook om een andere verandering van situatie kunnen gaan? Bijvoorbeeld dat je ineens veel meer nieuwe informatie moet verwerken dan oorspronkelijk gepland?

Of zie ik dat verkeerd?

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 8 september 2009, 14:50
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Het gaat in dit geval, volgens mij, niet om een spoedtarief. Maar om een nieuw tarief dat is gebaseerd op de nieuwe situatie. Dat het daarbij gaat om een krappe tijd doet daarbij, denk ik, niet zo terzake.

Het had immers ook om een andere verandering van situatie kunnen gaan? Bijvoorbeeld dat je ineens veel meer nieuwe informatie moet verwerken dan oorspronkelijk gepland?

Of zie ik dat verkeerd?

Marlies
Zie je denk ik verkeerd. Gaat mij er puur om dat ik mezelf uit de naad heb moeten werken en andere klussen opzij heb moeten schuiven om dit op tijd klaar te krijgen. Vandaar "spoedtarief".

Mijn standaard uurtarief blijft hetzelfde, er moet alleen een speciaal tarief komen voor situaties waarin ik in te korte tijd te veel werk moet verrichten waardoor andere klussen minder prioriteit moeten krijgen.

Ik heb vanzelfsprekend meer uren in rekening gebracht dan geoffreerd. Er was immers meer werk dan geoffreerd. Uiteraard na dit te hebben overlegd. Echter, het feit blijft, zonder spoedtarief was een nieuwe offerte gewoon het nieuwe aantal uur maal mijn uurtarief geworden, terwijl ik dus voor dit soort situaties het nieuwe aantal uur maal een hoger uurtarief zou willen rekenen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
algemene voorwaarden, offerte, spoedklus, uurtarief

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Algemene voorwaarden Swielen Al die andere praktische dingen 3 15 april 2009 09:09
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Eigen algemene voorwaarden i.p.v. inkoopvoorwaarden bemiddelaar (ICT): wat regelen? Adriaan Omgaan met opdrachtgevers 1 22 juli 2008 20:54
(rechter) Verwijzing naar Algemene Voorwaarden volstaaat tijn1978 Al die andere praktische dingen 3 5 september 2007 19:51


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon